Nieuws

GrandVision boekt meer omzet dan ooit

GrandVision, het moederbedrijf van optiekbedrijf Pearle, heeft in juni meer omzet geboekt dan ooit. In het laatste kwartaal werd met 993 miljoen euro een omzet geboekt die weer bijna op het niveau van voor de coronacrisis ligt. Ook verwacht het concern dit jaar een vergelijkbare winst te boeken als in 2019 en daarbij net iets meer winst te behalen – zolang er geen nieuwe beperkingen worden ingevoerd.

null Beeld ANP
Beeld ANP

De omzet van het afgelopen kwartaal is bijna twee keer zo hoog als in hetzelfde kwartaal in 2020, toen veel winkels gesloten waren. In het eerste halfjaar van 2021 behaalde GrandVision een nettowinst van 231 euro. In de eerste zes maanden van 2020 leed het concern juist 212 miljoen euro verlies.

Vorige maand werd GrandVision voor 5,5 miljard euro ingelijfd door het Frans-Italiaanse brillenconcern EssilorLuxottica, het moederbedrijf van Ray-Ban. In 2019 werd een akkoord over de overname bereikt, maar de twee bedrijven vochten daarna in de rechtszaal over de prijs. EssilorLuxottica hoopt met de overname van GrandVision te profiteren van haar netwerk van meer dan 7.000 winkels, maar toen die vorig jaar langere tijd werden gesloten zou GrandVision afspraken hebben geschonden, schrijft Bloomberg.

Na lang gesteggel zijn de concerns toch de oorspronkelijke prijs van 28,48 euro per aandeel overeengekomen. Wel moest GrandVision van de Europese Commissie eerder dit jaar een paar ketens afstoten om de fusie plaats te laten vinden. Het ging onder meer om de Nederlandse optiekketen EyeWish, met ruim 140 filialen.

Meer over