Gouden Windei voor fruitarm fruitsap met meer suikers dan cola

Het sap met blauwe bosbes en framboos van Healthy People is het meest misleidende product van 2016. Deze nieuwe 'winnaar' van het Gouden Windei, de publieksprijs die elk jaar door voedselwaakhond Foodwatch wordt georganiseerd, is maandagavond in consumentenprogramma Radar bekendgemaakt. Van de 24 duizend mensen die de afgelopen weken konden stemmen koos 36 procent voor het sapje.

Door Pim Pauwels
null Beeld c
Beeld c

Volgens Foodwatch bevat het drankje van Healthy People vooral goedkope appel- en druivensap en slechts 12 procent bosbes en 1 procent framboos. Bovendien is het product helemaal niet zo 'healthy', want het bevat meer suikers dan Coca-Cola. Het vruchtensap kan beter vergeleken worden met frisdrank dan met een vers stuk fruit, stelt de voedselwaakhond.

Simone Lamers van Healthy People zei begin deze maand tegen de Volkskrant de nominatie van hun product niet te begrijpen. 'We begrijpen niet hoe een sap van 100 procent fruit misleidend kan zijn. Op de voorkant van ons pak staat duidelijk dat het sap een mix is van vijf verschillende vruchten.'

Healthy People zag destijds geen noodzaak om het product anders te presenteren. Hoe het Haagse bedrijf daarover denkt nu het de uitverkiezing heeft gewonnen is niet bekend, al verdedigde het bedrijf maandagavond op Facebook de verpakking opnieuw.

'Griekse' yoghurt met 'honing'en 'walnoot'

De energiedranken van Red Bull zijn tweede geworden in de uitverkiezing. Van de stemmers koos 26 procent voor het product. Volgens Foodwatch is de energiedrank niet zo sportief als het imago doet voorkomen. De derde plek is ingeruimd voor de Griekse stijl drinkyoghurt met honing en walnoot-smaak van Optimel. De yoghurt bevat geen Griekse yoghurt, geen honing en geen walnoot.

Met de jaarlijkse windeiverkiezing vraagt Foodwatch aandacht voor voedselfraude. Fabrikanten passen volgens de waakhond nog altijd op grote schaal misleidende reclame toe om hun producten te verkopen, en krijgen daar te veel ruimte voor. 'Met de verkiezing kan de consument zelf lachen om de marketingonzin van opschepperige bedrijven', zei een campagnevoerder bij Foodwatch eerder tegen de Volkskrant.

De misleidendste producten van dit jaar

Welk producten hielden de consument dit jaar het meest voor de gek? Bekijk het in dit scrollverhaal.

Meer over