Golf werd een Golfje

Hans Holt
null Beeld ANP
Beeld ANP

Zoals bij veel autobezitters het geval is, begon mijn autocarrière met goedkope tweedehandsauto's', schrijft lezer Hans Holt (68) uit Gouda. 'Een Kever 1100 met ruim 300 duizend kilometer op de teller, twee Morris Mini's, een Mini Cooper en een Simca. In 1976 vind ik het tijd worden voor een echte, grote, nieuwe auto. Ik ben er als de kippen bij als Volkswagen dat jaar zijn eerste Golf Diesel aankondigt. Een kleine diesel, dat is pas innovatie! Er zijn wachtlijsten van anderhalf jaar, maar ik heb geluk: ik kan de mijne al na een paar dagen ophalen.

Ik rij er, apetrots, direct mee naar mijn werk in Rotterdam. Diezelfde middag, als ik voor een rood stoplicht stilsta, zie ik in mijn achteruitkijkspiegel een auto met zeker 60 kilometer per uur op me afkomen. Knal! In één klap is mijn gloednieuwe Golf Diesel 30 centimeter korter.

Gelukkig kan de auto worden gemaakt. Mijn geluk duurt helaas niet lang; na een maand breekt de uitlaatpijp af. Door de klap stond er te veel spanning op de constructie. Ook dat wordt gerepareerd.

Een maand na mijn bezoek aan de werkplaats, als ik weer voor een stoplicht te wachten, zie ik in mijn binnenspiegel - die ik na vorige keer nog nauwgezetter in de gaten hou - een VW-bus op me afkomen. Bam! Mijn Golf is een Golfje.

Wederom kan de auto worden opgelapt, nog net op tijd voor onze vakantie naar Engeland, een nog Golf Dieselloos eiland. En dat breekt ons na twee dagen op: de uitlaat, moe van de aanrijdingen, scheurt opnieuw doormidden. Doordat de Britse VW-dealer onze nieuwe diesel niet kan maken, zit er niets anders op dan naar huis terug te keren, waar Volkswagen er een geheel nieuwe uitlaat onder zet. Die gaat drie weken mee voordat hij scheurt.

Uh, firma Volkswagen, hoe zit het met de garantie? Die is er - ik heb recht op een nieuwe auto - maar de levertijd is acht maanden. Toch kan ik me al na twee weken bij de dealer vervoegen en mijn pech-auto omruilen voor een luxere Golf Diesel L. Wat me opvalt, is dat de verkoper er buitengewoon chagrijnig bij kijkt. Desgevraagd zegt hij dat hij van de importeur z'n eigen Golf L heeft moeten inleveren.'

Ooit zelf getroffen door autohorror? Mail uw verhaal aan blik@volkskrant.nl

Meer over