Goed-nieuws-show van de middenstand

Zelden zal het woord 'team' zo vaak zijn uitgesproken als op de bijeenkomst van het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) maandag in Zeist....

Van onze verslaggever

Frank Hendrickx

ZEIST

De toon van de bijeenkomst werd al voor aanvang in de hal gezet. Herman Grobbenhaar, directeur het genomineerde Grand Prix Silencer uit Roermond liet aan iedereen horen: 'Het is binnen ons bedrijf niet ik, ik, ik, maar wij, wij, wij.' Variaties op hetzelfde motto zou hij later in de middag nog tot in den treuren herhalen.

Verder was er de gebruikelijke opwinding die bij dit soort verkiezingen hoort. Vrouwen met net iets te veel parfum, mannen ongemakkelijk in het pak en familie en kennissen met de video 8-camera in de aanslag om het hele gebeuren vast te leggen. 'Leuk voor later.'

Doorslaggevend bij de verkeizing van het MKB-team van het jaar is de teamspirit binnen een bedrijf. Wil de kapsalon uit Nuenen, de supermarkt uit Weesp of de sigarenboer uit Uden in aanmerking komen voor de 'prestigieuze titel' dan moet er sprake zijn van een 'goed geoliede, onderlinge samenwerking' tussen werkgever en werknemer. 'Het moet duidelijk worden dat het midden- en kleinbedrijf leeft. Dat ondernemers niet alleen bezig zijn met geld verdienen, maar ook gewoon lekker bezig willen zijn', aldus J.M. Evers van het organiserende MKB-Nederland.

Ruim tachtig ondernemingen schreven zich in voor de competitie. De eerste schifting in het deelnemersveld vond plaats door een schriftelijke enquête over het thema 'trends'. De teams, meestal gevormd door de ondernemer en enkele werknemers, moesten aangeven hoe ze op bepaalde ontwikkelingen anticiperen. Ook kregen de teams vragen over de secundaire arbeidsvoorwaarden, flexibel werken en de onderlinge samenwerking.

Op basis van de enquête bleven 45 ondernemingen over, die in ronde twee een 'bescheiden' business-plan moesten opstellen voor een kleine brouwerij in ambachtelijke bieren. De jury koos de beste acht uit. Een MKB-scan door het accountantskantoor Deloitte & Touche bracht uiteindelijk de drie finalisten op het podium.

Misschien lag het aan de te winnen hoofdprijs - een 'inspirerend weekend' in Friesland 'inclusief ballonvaart met champagne' - , de spanning gierde in elk geval door de kelen van de drie finalisten plus aanhang. De nonchalante presentatie van de 'van Den Haag Vandaag bekende' journaliste Wouke van Scherrenberg, kon daar ook niets aan veranderen.

De zenuwen leverden enkele tenenkrommende taferelen op. Zo vatte directeur Grobbenhaar van de producent van auto-uitlaten Grandprix de activiteiten van zijn bedrijf samen met het grappig bedoelde: 'Wij pijpen en buizen (Limburgs voor het drinken van bier) de hele dag.' Op alle andere vragen van de jury had hij steeds weer de standaard-respons: 'We zijn een team. Als je het samen doet, lukt het wel.'

Ook de andere deelnemers kwamen in veel gevallen niet verder dan het oplepelen van de toverformule die blijkbaar 'samenwerken' heet. Alleen een vertegenwoordiger van het bureau voor levensgenieters, dat feesten en partijen organiseert, versprak zich een keer. Hij bekende in een eerlijke bui dat er 'wel eens strubbelingen en kleine irritaties' zijn binnen de onderneming. 'Eigenlijk ben ik tot hem veroordeeld', liet hij verder weten over zijn compagnon. Het bureau voor levensgenieters won dus niet.

Niet bekend

Het bleef een beetje onduidelijk op basis waarvan de jury uiteindelijk tot de winnaar kwam. Obligate antwoorden op al even obligate vragen als 'bent u wel een echt team?' waren het enige wat de jury in handen had.

Desondanks kwam Grandprix uit Roermond als winnaar uit de bus. Mischien wel terecht, want zij namen het woord 'team' onmiskenbaar het vaakst in de mond.

Meer over