'Genk wordt een industrieel kerkhof'

De vakbond is woedend, premier Verhofstadt verontwaardigd, de bisschop van Hasselt 'deelt mee in de pijn'. Toch verdwijnen bij Ford in Genk drieduizend banen....

Van onze correspondent Bart Dirks

Iets verderop, bij een smeulende hoop banden en autostoelen, geeuwt Gaby Colenbunders van de socialistische vakbond zo hard dat de tranen hem in de ogen springen. Met enkele kameraden is hij al ruim een etmaal in touw. Nadat de directie de ruim achtduizend personeelsleden dinsdag twee dagen betaald verlof gaf, roken de bonden onraad. Ze blokkeerden alle fabriekspoorten.

'De directie probeerde nog snel onderdelen voor de Ford Transit naar Turkije te smokkelen, maar dat hebben we verijdeld', zegt Colenbunders. 'De oorlog begint pas.'

Het bange vermoeden bleek woensdag pijnlijk juist. Gisteren maakte de directie van Ford Europa bekend drieduizend banen te schrappen. Het personeel, bonden en politici voelen zich 'bedrogen en belogen'. 'Ik deel in de pijn, in de ontgoocheling en in de woede van de werknemers', meldde ook Paul Schruers, de bisschop van Hasselt.

De woede is voorstelbaar, want de directie had eerder een investering in Genk beloofd van 900 miljoen euro. Die gaat niet door. De Ford Transit komt niet naar Genk, de Mondeo wordt geassembleerd in Turkije en mogelijk verdwijnt ook de Ford Focus.

'Deze regio wordt een industrieel kerkhof', verzucht Pierre Vrancken van de ondernemingsraad, in de stromende regen voor de hoofdingang aan de Henri Fordweg. De vakbonden hebben er hun rode en groene vlaggen halfstok gehangen.

'De mijnen zijn dicht, Philips is weg uit Hasselt, en ik vrees dat Ford hier heeft gekozen voor het doodbloedscenario. Dit is vast niet de laatste klap.'

Francken wantrouwt de krokodillentranen van de directie. 'Ze zeggen over nieuwe projecten te willen spreken als we braaf zijn', snoeft hij. 'Maar ze doen geen enkele toezegging.'

Ook vier toeleveranciers vrezen het ergste. Ze investeerden veel geld in de 'Conveyer', een transportband naar de Ford-fabriek. Ze zouden niet weten aan wie ze voortaan hun autostoelen of staalplaat moeten leveren. Het kan nog eens drieduizend banen kosten.

België geeft zich niet zonder slag of stoot gewonnen. Zelfs premier Verhofstadt en de Vlaamse premier Bart Somers probeerden gisteren het hoofdbestuur van Ford Europa op andere gedachten te brengen.

In Genk duurt de blokkade zeker nog tot het weekend, maar de verslagenheid overheerst. 'De dag dat ze me ontslaan, verkoop ik mijn Ford', zegt een werknemer bij zijn wagen die in Genk is geassembleerd. 'In Gent heb ik niets te zoeken.'

Hij doelt op een alternatief, tweehonderd kilometer verderop. De fabriek van Volvo, ook van de Ford Motor Company, zoekt al enkele maanden met toeleveranciers 2200 nieuwe krachten. Maar verkassen van Genk naar Gent ziet vrijwel niemand zitten.

'Er hebben zich de laatste weken pas drie man gemeld', zegt Vrancken van de ondernemingsraad. 'Limburgers verhuizen niet graag.'

Meer over