Gemotoriseerde tweewielers vanaf 1999 verplicht op de rijweg; 'Brommer tussen de auto's, een duivels plan'

Met de brommer op de rijweg? Een duivels plan, vindt B. Langendam. De 81-jarige Vespa-rijder uit Waddinxveen snort nog regelmatig door stad en land, maar houdt zich keurig aan de fietspaden....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Langendam reageert vol ongeloof op het overheidsbesluit om bromfietsen voortaan van fietspaden te weren. Vanaf 1999 zijn scooters en brommers binnen de bebouwde kom verplicht op de rijweg te rijden, tussen auto's en vrachtwagens. Het fietspad moet het exclusieve domein van de ongemotoriseerde tweewielers worden. Bromfietsers die zich niet houden aan het verbod, krijgen een boete.

De maatregel moet de veiligheid van de gebruikers van het fietspad vergroten. Uit onderzoek in Den Haag, Tiel en Apeldoorn is gebleken dat er veel minder ongelukken gebeuren als fietsers en brommers van elkaar worden gescheiden. Een woordvoerder van de gemeente Apeldoorn spreekt van een vermindering van 70 procent.

In Apeldoorn gebeurden de meeste ongelukken op wegen waarbij een strook groen autorijbaan en fietspad scheidt. 'Automobilisten die rechtsaf gaan, kunnen de snelheid waarmee brommers zo'n kruispunt naderen, niet goed taxeren', zegt woordvoerder R. Scholten, 'zo ontstaan de meeste botsingen tussen auto's en brommers.'

Om brommers van fietspaden te weren, zal het ministerie van Verkeer en Waterstaat een nieuw bord laten maken. Met het ontwerp en de productie is ongeveer negen miljoen gulden gemoeid. Hoe het bord eruit zal zien, is nog onbekend.

Gemeenten mogen zelf beslissen welke fietspaden ze voor brommers sluiten. Langs drukke verkeerswegen mogen de paden open blijven voor kleine gemotoriseerde voertuigen.

Veilig Verkeer Nederland is voor de nieuwe maatregel. De organisatie verwacht dat fietsers zich veiliger voelen. Bromfietsers vinden het niet erg om tussen auto's te rijden, denkt een woordvoerder. 'We krijgen wel telefoontjes van mensen die bang zijn om op de rijweg te rijden. Sommigen zijn zelfs van plan om hun brommer te verkopen. Maar de meesten zullen gewoon de weg op gaan.'

Ook de 81-jarige Langendam zal het fietspad verlaten. Hij verwacht echter niet dat het aantal ongelukken zal dalen. De overheid doet er beter aan om jonge bromfietsers strenger te controleren, vindt hij. Ze gaan vaak te hard en negeren rode stoplichten. 'Ik weet als geen ander hoe hard die jongelui rijden. Mijn Vespa haalt net veertig. Die jongens gaan mij zoefff voorbij. Daar komen ongelukken van.'

Meer over