Geen omzetgroei supermarkten in 2005

De supermarktbranche heeft vorig jaar voor het tweede achtereenvolgende jaar de omzet niet zien groeien. De prijzenslag tussen de belangrijkste ketens liet zijn sporen na, zo blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK....

De totale omzet van de branche kwam uit op 24,68 miljard euro tegen 24,69 miljard euro in 2004. De supermarkten hebben al enkele jaren moeite om de grens van 25 miljard euro te slechten.

GfK ging eind december nog uit van een klein beetje groei. Op een recordomzet in de week voor kerst volgde echter een dip voor de jaarwisseling, aldus de marktonderzoeker.

De kerstweek leverde een omzet op van 627 miljoen euro tegen 552 miljoen euro in 2004. In de week voor oud en nieuw daalden de inkomsten van 451 miljoen euro naar 410 miljoen euro.

Positief voor de supermarktbranche is dat gemiddelde omzet per kassabon vorig jaar licht is gestegen, van 19,47 naar 19,52 euro. Het niveau van 2002 (20,68 euro) is echter nog ver weg. Wel constateert GfK dat in de laatste vier maanden van 2005 de omzet per kassabon beduidend is gestegen. In deze periode leek de prijzenoorlog wat te luwen.

Albert Heijn is volgens GfK de grote winnaar van de prijzenslag die het zelf in het najaar van 2003 begon. In vergelijking met 2003 kwamen er vorig jaar 330.000 meer huishoudens naar de AH-winkels. Hoogvliet en Coop zagen hun klantenkringen ook fors toenemen. Bij Coop kwam dat onder meer door de overname van winkels van De Wit Komart.

Meer over