Galileo wijst de weg tot op de meter nauwkeurig

Vanaf de lanceerbasis Bajkonoer in Kazachstan is woensdagochtend de eerste satelliet van het Europese navigatiesysteem Galileo in een baan om de aarde gebracht....

De lancering van de satelliet, de Giove-A, verliep zonder problemen. De 600 kilo wegende testsatelliet werd door een Sojoez-draagraket in een baan op 23 duizend kilometer boven de aarde gebracht. Volgens de eerste testen werkt alle apparatuur normaal.

De Giove-A is de eerste van een dertigtal satellieten die de EU en het Europese Ruimtevaart Agentschap ESA de komende jaren in een baan om de aarde willen brengen voor het Galileo-netwerk. Volgens eurocommissaris Jacques Barrot van Transport zal het navigatiesysteem in de toekomst een niet meer weg te denken deel van het dagelijks leven in de EU worden, bijvoorbeeld bij het omzeilen van verkeersfiles. Ook bij het regelen van het luchtverkeer en bij grootscheepse projecten met rekeningrijden zal Galileo een belangrijke rol gaan spelen.

Het Europese project, dat in 2010 operationeel moet zijn, zal naar schatting 3,4 miljard euro gaan kosten. Het is voor een deel een politiek project. De EU-landen hebben voor een eigen navigatienetwerk gekozen, omdat zij niet afhankelijk willen blijven van het GPS-systeem, dat door het Pentagon wordt beheerd.

Galileo wordt preciezer dan het GPS-systeem. Gebruikers kunnen in de toekomst hun positie tot op een meter precies kunnen berekenen. Naast de EU-landen doet nog een aantal landen aan het project mee, waaronder Israël en China.

De VS hebben steeds bedenkingen gehad bij de Europese plannen om een eigen navigatiesysteem te ontwikkelen. Zij zijn bang dat vijanden de geavanceerde techniek zullen gebruiken voor militaire doeleinden. De VS en de EU hebben wel afgesproken dat ze de systemen op elkaar zullen afstemmen. Galileo moet ook gaan samenwerken met het Russische GLONASS-systeem.

Sommige EU-landen, waaronder Nederland, hadden aanvankelijk hun twijfels over het kostbare project. Maar de Europese Commissie is ervan overtuigd dat het een enorme impuls zal geven aan de economie. Verwacht wordt dat de ontwikkeling van het netwerk alleen al 150 duizend banen zal opleveren in de EU. Het Nederlandse Dutch Space, sinds deze maand onderdeel van het Europese EADS, hoopt de zonnepanelen van de satellieten te leveren.

De Giove-A-satelliet moet de atoomklokken testen die het hart van het radionavigatiesysteem vormen. Verder moet de satelliet de radiofrequenties in gebruik nemen die de Internationale Telecommunicatie Unie aan het Galileo-project heeft toegewezen. Begin volgend jaar wordt een tweede testsatelliet gelanceerd.

Burgers kunnen gratis gebruik van het systeem gaan maken, zoals nu ook het geval is met GPS. Maar voor heel gedetailleerde informatie zullen bedrijven moeten betalen. Die signalen zijn alleen door middel van een decodeerapparaat ‘leesbaar’. Er komt ook een gesloten systeem voor overheidsinstanties.

Meer over