nieuws

Fyra-spook blijft Nederlandse staat achtervolgen: nieuwe schadepost van tientallen miljoenen euro’s

Het spook van de Fyra blijft de Nederlandse staat als eigenaar van het spoor achtervolgen. De overheid moet zeker 26 miljoen euro betalen aan de beheerder van de hogesnelheidslijn, omdat de voorlopige vervanger van de Fyra te langzaam rijdt en daardoor de rails beschadigt. Boven op dat bedrag komt mogelijk nog eens 24 miljoen euro aan schade.

Op station Rotterdam-Centraal stappen reizigers in de Intercity Direct, de trein met Traxx-locomotief die noodgedwongen de Fyra moest vervangen. Beeld Peter Hilz / HH
Op station Rotterdam-Centraal stappen reizigers in de Intercity Direct, de trein met Traxx-locomotief die noodgedwongen de Fyra moest vervangen.Beeld Peter Hilz / HH

Dat is de uitkomst van een zaak die de beheerder van de HSL-lijn, Infrabeheer, en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hadden voorgelegd aan het Nationaal Arbitrage Instituut (NAI). Het ministerie draait ook op voor de proceskosten van ruim 4,4 ton.

De 26 miljoen dekt de schade die is ontstaan tussen 2013 en 2020. In die periode reed de NS noodgedwongen met Traxx-locomotieven over de HSL. Dit nadat begin 2013 de Fyra-treinen uit dienst waren genomen. Dat laatste gebeurde amper zes weken nadat de Fyra’s voor het eerst over het tracé gingen rijden. De Fyra’s bleken onder meer niet berekend op het winterse weer, waardoor ze om de haverklap uitvielen.

Boven op het bedrag van 26 miljoen euro komt mogelijk nog eens 24 miljoen euro voor de schade die het hogesnelheidspoor de komende jaren nog gaat lijden. Het gaat namelijk langer duren voordat de Nederlandse Spoorwegen, de concessiehouder voor de HSL, volledig kan gaan rijden met de échte opvolger van de Fyra. Tot die tijd rijdt de NS verder met een aantal Traxx-locomotieven, die maximaal 160 kilometer per uur kunnen. De HSL is echter ingericht op treinen die minimaal 220 kilometer per uur rijden.

De levering van die ‘ICNG’s’ heeft vertraging opgelopen door de coronacrisis: de aanlevering van onderdelen uit China duurde langer en testritten in Tsjechië werden opgeschort.

Het ministerie heeft met alle middelen geprobeerd de zaak op het bordje van Infrabeheer te krijgen, maar de arbitragerechters wezen het verweer van de overheid op de meeste punten af. Ze bepaalden wel dat een deel van de schade mogelijk is veroorzaakt door niet goed uitgevoerd onderhoud, waarbij de rails worden geslepen. Daardoor moet Infrabeheer 10 procent van de kosten voor zijn rekening nemen.

Meer over