Fusiepoging van uitgevers slaagt ditmaal

Er was een nieuwe generatie uitgevers voor nodig, maar tien jaar na de eerste poging gaat de fusie tussen Wolters Kluwer en de Brits-Nederlandse concurrent Reed Elsevier alsnog door....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

'Zelden heb ik zoveel genoegen gehad als in het voorbereiden van deze bijeenkomst', zei Wolters Kluwer-topman Brakel gistermiddag in het Amstel Hotel in Amsterdam. Nog geen etmaal eerder had hij met zijn collega's van Reed Elsevier - Bruggink en de Brit Nigel Stapleton - de knoop doorgehakt.

De superlatieven waren niet van de lucht. Het nieuwe 'geweldige bedrijf' met 42 duizend medewerkers dat 'naadloos' in elkaar past, had in 1996 een gezamenlijke winst gegenereerd van 2,1 miljard gulden op een omzet van 13,2 miljard. De beurswaarde bedraagt liefst 57 miljard gulden, en steeg maandag nog eens 10 procent tot 60 miljard. En dat allemaal met de uitgave van 'losbladigen, tijdschriften en boekies', aldus Brakel.

Als directeur van de kleinste fusiepartner mag de zestigjarige Brakel toch de eerste directievoorzitter worden. Zijn 51-jarige evenknie van het twee keer zo grote Reed Elsevier, Bruggink, speelt in ieder geval tot 2001 de tweede viool. 'Ik ben waarschijnlijk gekozen omdat ik de oudste ben', zei Brakel. Het hoofdkantoor van het nieuwe bedrijf komt in Amsterdam.

De fusie is een zoet moment voor de twee bestuursvoorzitters die tien jaar geleden nog moesten toekijken hoe de toenmalige baas van Elsevier, Pierre Vinken, een vruchteloze poging deed Kluwer in te lijven. Vrijwel onmiddellijk na dat echec namen Bruggink en Brakel het woord fusie alweer in de mond, herinnerde Brakel zich.

Anders dan Vinken en zijn tegenhanger J. Alberdingk Thijm zijnhun opvolgers goed bekend met elkaars bedrijf. Brakel heeft eerder in zijn loopbaan als financiële man bij Elsevier gewerkt, terwijl Bruggink het uitgeversvak heeft geleerd bij Kluwer. 'Wij kennen elkaar heel goed', gaf Brakel als verklaring waarom de fusiebesprekingen dit keer gladjes verliepen.

Pagina 2: Fusie is ingegeven door digitale snelweg; Consumentenmarkt behoort tot het verleden Pagina 9: Commentaar

Meer over