Frequent flyer heeft het helemaal niet zo gemakkelijk

Op de snelweg is het nog afzien, maar in de lucht heeft het zakelijk verkeer al lekker voorrang op de rest....

Toch heeft de zakenreiziger het allerminst makkelijk, zo blijkt uit het relaas van frequent flyer Hans Wunderl in het magazine Zakenreis. Wunderl, directeur van ASMI, vliegt de hele wereld af en verkeert naar eigen zeggen in een 'constante jetlag'. Sinds hij directeur ASM America werd, pendelt hij elke drie weken op en neer naar Phoenix, Arizona. En dat leidt tot een hoop herenleed.

Vooral de KLM krijgt er van langs. Het cabinepersoneel is 'bijzonder hooghartig'. Zo werd Wunderl ooit ziek na het eten van de lunch. 'De purser beweerde bij hoog en laag dat dit niet kon. Voor het gemak stelde hij maar vast dat ik al ziek aan boord was gekomen.' Ook ergert hij zich groen en geel aan de trage afhandeling van verzoeken om vluchten met Flying Dutchman-punten. Hij roept zijn secretaresse erbij om uit te leggen hoeveel tijd het wel niet kost.

Toch blijft Wunderl met KLM vliegen - vanwege die frequent flyer-punten. 'Versnippering door met verschillende luchtvaartmaatschappijen te vliegen houdt in dat je geen punten verzamelt.' En bovendien kan Wunderl zijn Royal Wing Card niet missen: 'Het scheelt mij veel tijd bij het inchecken. en ik kan gebruik maken van de lounges.' Wunderl spaart trouwens ook de Mileage Plus-punten van United Airlines. Want daarmee mag hij plaatsnemen in de First Class, waar 'de ligstand van de stoelen wel 45 graden lager is dan in de business class van KLM of Northwest.'

Het gewone ASMI-personeel heeft natuurlijk minder opties. Dat vliegt Economy Class. En niet via de prettigste, maar via de goedkoopste route. 'Medewerkers die incidenteel vliegen, mogen wat ons betreft wel een tussenstop extra maken.' En bij de vertrekbalie in de rij gaan staan.

Meer over