Freddy Heineken is buitengewoon cool

Waar textiel-Bill Super Jan Zeeman reclamemakers laatdunkend pleegt af te doen als gebakken-luchtverkopers, is bierbaas Freddy Heineken spreekwoordelijk verzot op reclame en reclamemakers....

Het was dan ook vast niet Heineken zelf die vorig jaar bedacht om de drinkgaten in de blikjes te vergroten, waardoor het bier vloeiender het keelgat in kan klokken. Dat is typisch een kunstgreep van een bonusbeluste jonge product manager die de kracht van consistente marketing onderschat. In het reclamevak wordt altijd geklaagd dat topmannen van bedrijven zich te weinig met het reclamebeleid bezighouden. Dat ze dat overlaten aan een handvol onervaren HEAO'ers.

Maar Freddy Heineken gaat niks te ver, nog steeds niet. Op zijn zeewaardige jacht met de naam Something Cool, dat een vaste ligplaats heeft in de haven van het Zuid-Franse Antibes, ontvangt hij geregeld zijn vriendin, koningin Beatrix. Zo weten zelfs Telegraaf-lezers van die boot. De onderhand alom bekende naam Something Cool begint al een tweede Heineken-merk te worden. Vorige maand dook hij in rode blokletters op in een personeelsadvertentie van headhunter PCI in de personeelskrant Intermediair. 'Als trigger, om extra op te vallen', legt PCI-consultant Angelique Schraven uit. 'En tja, als mensen die boot niet kennen, leggen ze wel de link met verfrissing of met Heineken als cool merk.' Sommige mensen bij Heineken hadden twijfels over het gebruik van de naam, vertelt Schraven. 'Maar uiteindelijk heeft Heineken zelf voor het gebruik van die kop toestemming gegeven.'

Heineken Nederland beaamt dat die kop wel vaker wordt gebruikt in personeelsadvertenties. En toen acht medewerksters van Heineken vorig jaar meededen aan de door Heineken gesponsorde Regatta van St. Martin in het Caraïbisch gebied, noemden ze hun zeilboot niet voor niets Something Hot. Dat leverde de vrouwen meteen een flink artikel in Penthouse op.

Nog een mooi voorbeeld van Heinekens niet aflatende fanatisme voor Heineken: het Piaggio-brommertje met achterop een Heineken-kratje dat in Antibes geregeld naast de loopplank van zijn boot geparkeerd staat. Dat knalgele kratje op die grijze steiger is het meest opvallende kratje van de Cote d'Azur. Je moet maar durven. Dat is niet een béétje cool van de puissant rijke bedrijfsbaas die toch als de dood moet zijn om nog een keer te worden ontvoerd. Some like it hot. Heineken had zijn Something Cool misschien liever gewoon Heineken willen noemen. Je drijft op reclame of niet.

Meer over