Franse automerken rukken verder op

De Franse automerken rukken verder op in Nederland. Renault, Peugeot en Citroën verkochten de eerste helft van dit jaar duidelijk meer ten opzichte van dezelfde periode in 1997 en vergrootten hun marktaandeel verder....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Franse auto's doen het al enige tijd goed in Nederland. 'Franse merken zijn met veel en opvallende nieuwe modellen gekomen', verklaart een woordvoerder van Citroën Nederland, dat vooral van de nieuwe Xsara (waarvan ruim 4500 verkocht werden) profiteerde. 'De sterke styling in combinatie met de betere kwaliteit blijkt aan te slaan. We hoeven niet meer onder te doen voor onze concurrenten, met name de Duitse merken.'

Die Duitse merken, Opel en Volkswagen, staan in Nederland nog onbedreigd één en twee, maar zagen hun marktaandeel wel teruglopen. Hun verkopen bleven vrijwel stabiel, terwijl er in totaal ten opzichte van de eerste helft van 1997 bijna 8 procent meer auto's verkocht werden.

De Opel Astra bleef met 14.863 stuks (bijna duizend minder) de best verkochte auto, voor de VW Golf. Die werd met 13 duizend stuks (ruim 700 minder) bijna achterhaald door het succesnummer van Renault, de Megane waarvan 12.857 stuks (ruim 1500 meer) werden verkocht.

Met dank aan de florerende economie had de autohandel het eerste halfjaar in het geheel niet te klagen. Bij de stijgende verkopen gaat het steeds vaker om zakelijke rijders. Ruim 45 procent van de nieuwe auto's werd op naam van een bedrijf gesteld, tegen 39 procent in 1990. De gemiddelde prijs steeg met 800 gulden tot 40.400 gulden.

Na Alfa Romeo had Seat met 50 procent meer verkopen het beste jaar. Dat was vooral te danken aan de nieuwe Arosa. Ook Toyota (plus 25 procent), Mitsubishi (21 procent) en Mercedes-Benz (20 procent) draaiden uitstekend.

Grootste verliezer was Mazda, dat 8,7 procent minder auto's aan de man wist te brengen. Een woordvoerder verklaart de afwachtende houding van de klant uit het feit dat er de volgende maand drie vernieuwde modellen op de markt komen, die de afzet een nieuwe impuls moeten geven.

Meer over