FNV wil met advieswinkels contact met leden herwinnen

De FNV wil het directe contact met haar leden herwinnen en weer zichtbaar worden op straat. Zes grote bonden gaan zeventig advieswinkels inrichten, waar hun leden terecht kunnen voor advies over hun cao, arbeidscontract of over de sociale zekerheid....

Van onze verslaggever

Gijs Herderschêe

AMSTERDAM

Voor de dienstverlening worden speciaal geschoolde kaderleden ingezet. Vanuit de acht regiokantoren kan professionele bijstand worden verleend. De rechtskundige dienst van de FNV wordt in het nieuwe bedrijf voor ledenservice ondergebracht. De ledenservice begint op 1 januari 1998 .

Het plan voor de advieswinkels

wordt vastgesteld op het FNV-congres, eind mei. In ieder geval willen de Bouw- & Houtbond FNV, de grafische bond Druk en Papier, de Voedingsbond FNV, de Vervoersbond FNV, de FNV ienstenbond en de Industriebond FNV aan het nieuwe ledenservicebedrijf meewerken. De laatste vier bonden willen begin 1998 fuseren tot één vakbond.

Elke vakbondswinkel moet gemakkelijk bereikbaar zijn voor minimaal tienduizend FNV-leden. De zes deelnemende bonden hebben samen ruim 700 duizend leden. Mogelijk doen ook de kleine FNV-bonden voor de horeca, kappers en vrouwen mee.

Nu hebben alle FNV-bonden nog hun eigen afdeling ledenservice. De Vervoersbond FNV heeft hiervoor een 06-nummer ingesteld. De

Bouw & Houtbond FNV, het andere uiterste, heeft circa duizend regionale contactadressen voor leden.

Tien jaar geleden presenteerde de vakcentrale in het vernieuwingsplan FNV 2000 eenzelfde voorstel over vakbondswinkels. Dat plan sneuvelde op de hoge kosten. Nu dwingen de oplopende kosten van de ledenservice per bond tot bundeling.

A. Stolk van de Industriebond FNV heeft het afgelopen jaar in Gelderland een experiment gecoördineerd met de nieuwe opzet. In Arnhem was een regiokantoor ingericht met steunpunten in Tiel, Doetinchem, Lichtenvoorde en Harderwijk. Dit experiment is volgens de zes bonden een groot succes.

Volgens Stolk is de operatie niet bedoeld als bezuinigingsoperatie. 'Het gaat om efficiency en beteugeling van het groeiend aantal juridische kwesties.'

In 1996 werden bijna tienduizend kwesties afgewikkeld door de Rechtskundige Dienst FNV. Driekwart daarvan is afkomstig van de zes deelnemende bonden. De kosten voor de rechtskundige dienst worden door de achttien FNV-bonden samen gedragen, terwijl het merendeel van de juridische zaken uit zeven bonden komt. 'Het aantal juridische kwesties veroorzaakt hoge kosten. De ervaring in Gelderland leert dat het aantal kwesties voor de juridische dienst met circa 20 procent kan dalen.'

Meer over