Nieuws

Fietsmerk VanMoof haalt nu 128 miljoen euro op

Het even hippe als verlieslatende fietsmerk VanMoof heeft voor de derde keer in zijn bestaan geld opgehaald bij private geldschieters. Precies een jaar geleden peuterde het Amsterdamse bedrijf 40 miljoen dollar (bijna 34 miljoen euro) los bij twee durfinvesteerders in Groot-Brittannië en een in de VS. Dit keer gaat het om 128 miljoen dollar en doet onder andere oud-directeur Gillian Tans van Booking.com voor een onbekend bedrag mee.

‘We zijn blij dat we een nieuwe groeifase zijn ingegaan’, zeggen de oprichters van VanMoof, de broers Taco en Ties Carlier. Ze willen het nieuwe geld gebruiken om ‘simpel gezegd onze productiecapaciteit te vergroten, de ontwikkeling van nieuwe technologie voort te zetten, de specificaties en betrouwbaarheid van de fietsen te verbeteren en fietsbarrières weg te nemen. Deze investering zal onze e-bikes toegankelijker maken voor onze riders - een belangrijk aspect in onze missie om de volgende miljard mensen wereldwijd op de fiets te krijgen.’ Het bedrijf heeft sinds zijn oprichting in 2009 zo’n 150 duizend fietsen verkocht.

VanMoof staat bekend om zijn urban bikes met een ‘minimal design’. De hippe stadsfietsen staan stijf van de elektronica. In de bovenbuis (stang) is niet alleen de verlichting verwerkt, maar ook een digitaal slot dat geopend wordt met een app en een gps-baken zodat de bezitter niet meer hoeft te onthouden waar hij zijn fiets van 2.000 euro en meer heeft neergezet. Bij diefstal kunnen specialisten van VanMoof het rijwiel opsporen. Het bedrijf heeft negen van zulke bike hunters in dienst, op een totaal van 260 werknemers.

Het zakenblad Quote meldde vorig jaar september dat VanMoof over 2019 een verlies leed van 10,2 miljoen euro. Ook bleek de goedkeurende accountantsverklaring te ontbreken.

Meer over