'F-16 kan jaren mee, JSF nog niet nodig'

Defensiespecialist: F-16’s maken veel minder vlieguren dan geraamd...

Van onze verslaggever Theo Koelé

DEN HAAG Het F-16-gevechtsvliegtuig kan veel langer in gebruik blijven dan opeenvolgende kabinetten hebben beweerd. De vervanging van het toestel, waarvoor de Joint Strike Fighter (JSF) favoriet is, kan worden uitgesteld.

Dat betoogt defensiespecialist Bert Kreemers in het proefschrift Hete hangijzers, waarop hij vandaag hoopt te promoveren aan de Universiteit Leiden.

De F-16’s, aangeschaft in de jaren tachtig en negentig, hebben veel minder vlieguren gemaakt dan destijds werd geraamd. Bovendien heeft het toestel sindsdien ingrijpende moderniseringen ondergaan. Het jachtvliegtuig kan volgens Kreemers bijna tien jaar langer mee. ‘De vervanging van de F-16 hoeft dan ook niet te beginnen in 2013/2014, maar pas in 2022.’

Het kabinet wil in 2010 een definitief besluit nemen. Alles wijst erop dat de keuze zal vallen op de JSF. Dat zal 5,7 tot 6 miljard euro kosten. Volgens het ministerie van Defensie kan het eerste toestel in 2014 in dienst worden genomen.

Kreemers was jarenlang werkzaam op het ministerie van Defensie – onder meer als woordvoerder en directeur Beleidsevaluatie – en op het instituut Clingendael. Hij becijfert dat de F-16 minder intensief is gebruikt dan was voorzien, ondanks de inzet in Afghanistan.

Begin deze eeuw hield het ministerie een maximumaantal vlieguren aan van 6.000 tot 8.000. Onlangs sprak staatssecretaris De Vries van Defensie over 8.000 vlieguren. Volgens Kreemers is dat aantal bij lange na niet bereikt. Vóór 2020 is zelfs de ondergrens van 6.000 uren niet in zicht.

Het ministerie van Defensie gaf maandag geen commentaar.

Meer over