Exploitant snelle trein krijgt meer compensatie

Minister Eurlings van Verkeer wil HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn (hsl) naar België, extra compensatie bieden voor de aanhoudende vertragingen van de hsl....

Eerder bleek dat HSA nooit winst zal maken en zelfs failliet kan gaan door de vertragingen bij de aanleg van de hsl. De periode waarin HSA geld moet terugverdienen wordt simpelweg te kort. Eurlings compenseerde daarom het treinconsortium al eerder met 37,5 miljoen euro. Hierbovenop komt nu een onbekend bedrag.

Eurlings komt met z’n extra compensatie omdat hij niet wil dat HSA failliet gaat. De hsl zou dan zijn exploitant kwijt zijn. De minister heeft de situatie 21 maart voor het eerst besproken met de NS-top.

Eurlings toont zich wel ‘verheugd’ dat de problemen met de aanleg van de baan bijna tot het verleden behoren. Wat hem betreft kan het spoor vanaf 1 april getest worden.

De beheerder van de baan, het bouwconsortium Infraspeed, is niet zo optimistisch als de minister, blijkt uit de brief van Eurlings. Deze tegenwerpingen zijn volgens Eurlings echter slechts ‘juridisch’ van aard. Hij zal dit bespreken met Infraspeed.

Tussen Rotterdam en Amsterdam kan de hsl volgens Eurlings waarschijnlijk open in september 2008.

Het traject van Rotterdam naar Antwerpen blijft dan nog dicht. De grensovergang waar het Nederlandse en het Belgische veiligheidsysteem elkaar ontmoeten, geeft nog te veel problemen. De oplossing hiervan is wel in zicht, aangezien het testen van de techniek zich in de ‘eindfase’ bevindt, aldus Eurlings.

Meer over