Europees Parlement torpedeert havenrichtlijn

Het staat vrijwel vast dat het voorstel van de Europese Commissie om de havendiensten te liberaliseren zal sneuvelen. Vrijwel alle fracties in het Europees Parlement spraken zich dinsdag uit tegen het voorstel waarmee de Commissie de concurrentie wil bevorderen bij de sleep- en loodsdiensten en het afhandelen van scheepsladingen....

Afgelopen maandag protesteerden duizenden havenarbeiders uit Antwerpen, Rotterdam, Gdansk en andere Europese havens in Straatsburg tegen het voorstel. Daarbij kwam het tot felle botsingen met de politie.

Verscheidene parlementariërs hekelden het geweld. Maar bijna niemand had een goed woord over voor het voorstel, dat voormalig eurocommissaris Loyola de Palacio nog vlak voor haar vertrek indiende. Wat de parlementariërs vooral ergert is dat het pakket nauwelijks afwijkt van een eerder Commissievoorstel dat het parlement in 2003 wegstemde.

Het meest omstreden onderdeel van het pakket is het voorstel dat rederijen ook scheepsbemanningen zouden mogen inzetten voor het laden en lossen. Momenteel mag dat alleen door erkende laders en lossers gebeuren. Volgens de vakbonden zou de nieuwe regel ertoe leiden dat Europese arbeiders hun werk kwijtraken aan nauwelijks opgeleide Filippijnse scheepsbemanningen. ‘Die bezorgdheid is terecht’, vindt europarlementariër Joost Lagendijk. ‘Het is ingewikkeld en vaak riskant werk’.

Ook de werkgevers hebben hun bedenkingen tegen het voorstel dat meer concurrentie en meer banen zou moeten opleveren. Zij hebben ook bezwaar tegen de bepaling dat de havenbedrijven nieuwe vergunningen in de wacht moeten zien te slepen, die een veel kortere looptijd krijgen.

Volgens Lagendijk is het voorstel overbodig, omdat de Europese havens over het algemeen zeer concurrerend zijn. ‘De tarieven liggen hier twee keer zo laag als in de VS en drie keer zo laag als in Azië.’

Meer over