Europarlement verwerpt liberalisering havenwerk

Het Europees Parlement heeft een omstreden voorstel voor liberalisering van het werk in de havens woensdag met ruime meerderheid volledig van tafel geveegd....

Niet alleen de linkse partijen in het Europarlement verwierpen de liberalisering. Ook sommige liberalen en christendemocraten keerden zich tegen het idee, om uiteenlopende redenen.

Met het parlementaire 'nee' is de liberalisering voorlopig van de baan, al kan de Europese Commissie, de bedenker van het plan, besluiten om het toch nog voor te leggen aan de EU-ministers van transport. Maar elk besluit heeft uiteindelijk wel goedkeuring nodig van het Europarlement.

Verantwoordelijk Eurocommissaris Barrot wilde niet precies aangeven wat de volgende stappen zijn. Wel wil hij eerst overleg voeren met de sector. Volgens hem is het hoe dan ook nodig met EU-regels voor havens te komen. ‘Ik wil de antwoorden geven die de Europese havens nodig hebben’, zei hij na de stemming.

Het Duitse Europarlemenslid Jarzembowski is teleurgesteld over het nee. Hij had liever gezien dat de parlementsleden het oorspronkelijke voorstel zouden wijzigen. ‘In ben ontluisterd door de blokkadepolitiek van socialisten en groenen.’ Hij schat dat het nog zo'n drie tot vier jaar gaat duren voor er iets nieuws ligt. ‘Al die tijd is er rechtsonzekerheid’, voorspelde hij.

Ook Barrot vond het jammer dat er helemaal niet gesproken is over de veranderingen. ‘De amendementen zouden velen met bepaalde angsten gerustgesteld hebben.’ Zo lag er een voorstel om de omstreden zelfafhandeling door de scheepsbemanning te verbieden. Wat over zou blijven, was een regeling om overslagbedrijven toestemming te geven hun diensten in alle Europese zeehavens aan te bieden. Nu is dat niet altijd mogelijk, vooral niet in Zuid-Europa.

Meer over