Euromania

HALLO, Euroland. Voorspoed en rijkdom wachten aan de einder. Banken zien grote winsten in het verschiet, want zij introduceren het ene Eurobeleggingsfonds na het andere....

Belegger Robeco speelde vorig jaar al in op de 'euromanie' met het Euro Obligatiefonds. Iets later volgde het Eurotop 100 Garantfonds, een klikfonds gerelateerd aan de FTSE Eurotop 100. Een euro-aandelenfonds ontbreekt echter nog bij de Rotterdamse belegger.

De Postbank heeft vanaf deze week wel een echt euro-aandelenfonds op de beurs laten noteren. Daarmee surft de Postbank voorop de huidige golf euro-fondsen en haalde meteen 300 miljoen gulden op. Helemaal zuiver op de eurograad is de bank overigens niet: de Postbank gaat gewoon beleggen in niet eurolanden als Engeland, Zwitserland en Noorwegen.

ABN Amro snoept ook mee uit de euro-ruif. Woordvoerder E. van Velzen signaleert dat particulieren 'behoorlijk gestimuleerd' raken door alle europubliciteit. ABN Amro heeft weliswaar al een Europe Fund, maar de bank presenteert vol trots het nieuwe Euro Fund. Dit fonds zal een zuiver euro-fonds zijn: er zal alleen worden belegd in landen die vanaf 1 januari volgend jaar de euro introduceren. ABN Amro hoopt tussen de 40 en 200 miljoen op te halen met het fonds.

Verzekeraars zien ook winst op het eurofront. Frans Van der Veer, de directeur vermogensbeheer van Delta Lloyd, wil met het Delta Lloyd Eurofonds 100 miljoen gulden uit de markt halen. Hij gaat pas in Engeland beleggen als Blair zich openlijk comitteert aan de euro. Daarmee ontbreken Engelse bedrijven in elk geval tot 2002 in het fonds.

ING Bank komt als laatste. Pas vanaf 2 juni zal het ING Europe Fund op de Amsterdamse beurs zijn genoteerd. ING ziet heel Europa profiteren van de euro en belegt daarom ook in niet-euro landen. Met de naam Europe fund is de ING eerlijker dan de Postbank.

Volgens consumentenbondwoordvoerder Rob Dorscheidt is er niets nieuws onder de zon met de euro-fondsen. 'Vorig jaar waren het de klik-fondsen, nu zijn het even de euro-fondsen en volgend jaar zullen het weer andere fondsen zijn.' Leuk vindt hij het initiatief van een bank die juist met een non-eurofonds kwam. 'Het blijven echter allemaal marketingtrucjes. De consument moet gewoon naar het risicoprofiel van de fondsen kijken.'

Paul van Dijk van het financiële onderzoeksbureau MoneyView denkt dat het interessant is om de koersen de komende tijd te volgen. Het verschil tussen de euro-fondsen en Europa-fondsen zal volgens hem niet al te groot zijn.

'ABN Amro moet maar eens uitleggen wat precies het voordeel is van het nieuwe Euro fund boven het Europe fund. Levert het extra rendement op? Is het risico lager?' Het Euro fund zal naar zijn mening toch vooral in multinationals beleggen die in de wereldmarkt gewoon wisselkoersrisico lopen.

Van Dijk vindt ook het koersverloop van het Postbank Euroaandelenfonds en het ING Europe fonds interessant. 'Beide uit de ING koker.' Het zou hem niet verbazen als het koersverloop identiek is. 'De Postbankklant is een andere dan de ING-klant. Zij hoeven niet precies te weten wie er achter de fondsen zitten. Zolang het rendement maar goed is.'

De euro-beleggingsfondsen zijn nog maar het begin van de financiële innovaties van de banken. ING kondigde deze week aan vanaf 18 mei drie Euro sectorwarrants te introduceren. Een warrant is een soort optie.

ING is overtuigd van de groeipotentie van drie sectoren in Euroland. Voor de financiële, de farmaceutische en de nutssector ziet de bank grote kanzen. Met de drie jarige callwarrants speculeert de belegger op koersstijgingen in deze sectoren.

De Nederlandse overheid toont vandaag de Nederlandse zijde van de euro. De banken zullen blijven doorknutselen aan nieuwe financiële euro-producten. De consument zal het hoofd koel moeten houden, want ook volgens de consumentenbond is de euro hot.

Ferry Haan

Meer over