EU tegen verplichting roetfilters

Nederland wil filters die schadelijke roetdeeltjes tegenhouden vanaf volgend jaar verplicht stellen op nieuwe auto’s, maar de Europese Commissie gaat daarmee niet akkoord....

Van onze verslaggever Gert-Jan van Teeffelen

Dit is zeer tegen de zin van staatssecretaris Van Geel (Milieu), die al eerder zei dat de Europese Commissie haar oren te veel laat hangen naar de industrie. In technisch opzicht is het roetfilter al jaren geen probleem meer, en de fabrieken voor filters schieten als paddestoelen uit de grond.

Het aantal nieuwe dieselauto’s dat wordt afgeleverd met een roetfilter, stijgt snel. In het derde kwartaal van 2005 was het aandeel nog 15 procent, in de eerste drie maanden van dit jaar had 40 procent van de nieuwe diesels een filter.

Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging. Sinds vorig jaar krijgen kopers van een nieuwe diesel met roetfilter een korting van 600 euro op de voertuigbelasting BPM. Vanaf 1 juli krijgen daarnaast bezitters van gebruikte dieselauto’s 400 euro subsidie om achteraf een filter in te bouwen.

Door de luchtvervuiling die onder meer door roetdeeltjes wordt veroorzaakt, staan veel infrastructurele projecten op losse schroeven, terwijl de gezondheid van met name kinderen en ouderen in gevaar is.

Het Kamerlid Liesbeth Spies (CDA) liet woensdag vanaf haar vakantieadres aan het Radio 1-journaal weten dat Nederland desnoods maar ‘burgerlijk ongehoorzaam’ moet zijn. ‘Enerzijds legt Brussel strenge normen op voor luchtkwaliteit, maar als we die proberen te halen, worden we teruggefloten.’

Door privé-initiatief stijgt het aantal roetfilters intussen gestaag. Onder meer leaserijders van Akzo Nobel, Nuon, Van Lanschot, ING, Rabobank, Douwe Egberts, Ballast Nedam en CZ mogen uitsluitend nog modellen met roetfilter uitzoeken. Het betreft 33 grote bedrijven, zo maakte Milieudefensie woensdag bekend.

Hierdoor worden auto’s als de Audi A3 1.9TDI en de Seat Ibiza taboe.

Het groene bewustzijn is vooral slecht nieuws voor merken als Skoda en Renault, die achterlopen. Zo kan Renault geen filters leveren op de jongste versie van de Clio, terwijl de nieuwe dieselmotor (2.0 liter) voor de Mégane en de Scénic evenmin een filter heeft.

Meer over