En opnieuw zijn daar de witte fietsen

Wie denkt dat er in Amsterdam genoeg - al dan niet gestolen - fietsen zijn, heeft gelijk. Toch heeft de stad er sinds donderdag 250 bij: ze zijn wit en bedacht door kabouters....

Ruim dertig jaar na de kabouter- en provobeweging wordt de zoveelste poging gedaan om het witte-fietsenplan van Luud Schimmelpennink te verwezenlijken. De vorige proef is nog maar een jaar geleden mislukt, maar in Amsterdam kunnen ze er geen genoeg van krijgen. Van het oorspronkelijke idee - pak een witte fiets zonder slot, verplaats je en laat hem op de plaats van bestemming voor een ander achter - wordt steeds meer afgeweken.

Nu sponsoren een bank en een telecombedrijf het idealisme van de flowerpowergeneratie. De organisatie is in handen van het gemeentevervoerbedrijf. Wat was bedoeld als een gratis fietstochtje, kost tegenwoordig een gulden per rit, te betalen met een chipkaart. De 250 witfietsen zijn op vijf plekken in het centrum gestald. Voorlopig mag er alleen binnen een halfuur van het ene naar het andere depot worden gereden. Een slot krijg je er niet bij, doorfietsen is het parool. De chipkaart registreert de persoonsgegevens en het traject dat de fietser gaat afleggen. Op die manier hoopt de gemeente diefstal en vernieling te voorkomen.

Trouwens, op een gestolen witfiets rijden valt ook wel erg op. De fiets uit de jaren zestig is nu een buitengewoon model met dichte wielen en massieve banden. Oud-provo Schimmelpennink heeft het ontwerp zelf gemaakt. Om hem en zijn vasthoudendheid te eren is het project donderdagavond begonnen met een heuse 'Witfiets Happening'. Bij het Lieverdje op het Spui waren ook antirookmagiër Robert Jasper Grootveld en Simon Vinkenoog uitgenodigd om oude tijden te laten herleven.

In de loop van 2000 moeten er 45 stallingen en 750 rijwielen zijn. De komende weken zijn de witte fietsen gratis te gebruiken. Daarna zal blijken wat beter bevalt: een witfiets huren of een wrak kopen van een junk.

Meer over