Elektro-keten BCC komt in Britse handen

De Nederlandse winkelketen BCC is voor 105 miljoen gulden verkocht aan de Britse onderneming Kingfisher. De keten voor elektronica en huishoudelijke apparatuur stond sinds vorig jaar in de etalage, omdat oprichters Karel en Koos Bakker van hun bezit af wilden....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Voor de werknemers en directie van BCC verandert niets onder de nieuwe eigenaar. Hun carrièremogelijkheden nemen zelfs toe, omdat de uitbreiding van de keten met volle kracht wordt voortgezet, zegt general manager Dik Pijl.

De gebroeders Bakker begonnen hun eerste winkeltje Radio West in 1969 aan de Tussenmeer in het Amsterdamse stadsdeel Osdorp. 'Beter en goedkoper', was de verkoopleus die in de tussenliggende jaren niet is gewijzigd. In twintig jaar breidden zij hun keten gestadig uit. De naam werd veranderd in Bakker Cash & Carry, dat later werd afgekort tot BCC.

Hun succes school in de handelsgeest die zij scherpten in de zaak van hun vader. 'Het waren uitstekende kooplieden', zegt Jasper Keijzer, directeur van de Nederlandse Participatie Maatschappij (NPM) die 40 procent van de aandelen in BCC kocht toen de broers in 1990 uit de directie traden. Maar de door beide broers uitgekozen opvolgers waren minstens even begaafde handelaren, vindt Keijzer.

Inmiddels telt BCC achttien winkels die in 1996-'97 samen een winst boekten van acht miljoen gulden op een omzet 224 miljoen. Dat winstniveau is hoog voor de elektronicabranche. De prijsconcurrentie is er bijzonder hevig.

De vestigingen van BCC staan in het noordwesten van de Randstad, waar het bedrijf meent de grootste winkelketen te zijn met 40 procent marktaandeel. Landelijk is het nummer twee, met 5 procent marktaandeel, achter Megapool. Marktonderzoeksbureau GfK weigert de cijfers te bevestigen of te ontkennen.

BCC wil niet langer een regionale keten zijn. Daarom heeft het in het recente verleden ieder jaar één of twee winkels geopend en dat zal het blijven doen, zegt Pijl. 'We gaan eerst richting het oosten', zegt hij, doelend op het gebied tussen Hilversum en de Duitse grens.

Schaalgrootte is een voorwaarde voor succes, zegt hij. 'Alleen door volume kun je succesvol zijn. Schaalvergroting is the name of the game', zegt hij. Op die manier kan een winkelketen goedkopere inkoopprijzen bedingen bij de fabrikanten. Andere ketens breiden om die reden ook uit, terwijl onafhankelijke winkels zich hebben verenigd in inkoopcombinaties.

De winstmarge van BCC is met 3,6 procent hoog in vergelijking met andere winkelketens, zegt Pijl. In vorige jaren was de winstmarge nog hoger, maar in het afgelopen jaar werd geïnvesteerd in managers die de groei van het bedrijf in goede banen moeten leiden. 'We verlaten de pioniersfase', zegt Pijl.

BCC kan profiteren van de ervaring en winkelformules van Kingfisher, een beursgenoteerde onderneming met vijf ketens in Engeland, Frankrijk en België. De contacten tussen BCC en de Franse Kingfish-dochter Darty waren al bijzonder innig. 'Darty lijkt heel veel op BCC; de cultuur en de filosofie zijn verwant', zegt Pijl.

De eerste contacten over de verkoop aan Kingfisher werden dan ook gelegd tussen de directies van BCC en Darty. Na deze opening werden de onderhandelingen in november vorig jaar overgenomen door de broers Bakker en NPM. De participatiemaatschappij wilde wel vasthouden aan zijn belang van 40 procent, maar Kingfisher wilde alle aandelen. NPM stribbelde niet lang tegen, want de prijs die het Britse bedrijf wilde betalen was dik in orde. 'We hebben een goed rendement behaald', zegt Keijzer.

Door de overname van BCC is in Nederland geen onafhankelijke grote winkelketen meer voor elektronica en huishoudelijke artikelen in Nederland. In nummer één, Megapool, heeft Philips een groot belang, al heeft dat concern dat nooit toegegeven. Nummer drie is de sterk in opkomst zijnde keten ITS. Die jonge keten is volgens bronnen eveneens een proeftuin van Philips voor zijn producten.

Meer over