Elandtest achtervolgt autoconcerns

Automobilisten kwamen er tot voor kort pas achter dat hun nieuwe model niet deugde nadat het in de prak was gereden....

REUTERS

Autofabrikanten kunnen zich geen fouten meer veroorloven gelet op de torenhoge schadeclaims en enorme kosten van rechtszaken. Tegelijkertijd worden de concerns in de verleiding gebracht de modellen niet tot het uiterste te testen vanwege de grote concurrentie op de automarkt.

Maandag werd Mercedes geplaagd door nieuwe geruchten over het uitstel van de introductie van weer een nieuw model. De Duitse autofabrikant kan de nieuwe luxe S-Klasse pas een half jaar later dan aanvankelijk de bedoeling was op de markt brengen, omdat nog ongeveer 150 gebreken verholpen moeten worden.

Dat schrijft het Duitse weekblad Focus in zijn jongste editie die maandag verschijnt. Mercedes-Benz heeft het bericht al tegengesproken. Een woordvoerder stelt dat de ontwikkeling van de S-Klasse, 'volledig op schema' ligt. De fabrikant zal de nieuwste wagen in de loop van volgend jaar in de verkoop nemen. Focus maakt melding van een waslijst tekortkomingen. Grootste probleem waarmee Mercedes te kampen zou hebben betreft de centrale computer. De storingen in de elektronica zouden verschillende exemplaren hebben doen uitbranden.

Bij elkaar zou Mercedes op nog 150 punten verbeteringen hebben aan te brengen voordat de wagen in serieproductie genomen kan worden. Tien maanden voor de start van de verkoop mag een nieuw model normaal gesproken ongeveer twintig schoonheidsfoutjes hebben, aldus het weekblad.

Eerder dit jaar zag Mercedes zich gedwongen de introductie van de A-Klasse uit te stellen omdat dit model, de Baby Benz, onder bepaalde omstandigheden plotseling kan omvallen. Kort daarna kreeg de Duitse fabrikant tevens problemen met de Smart, het stadsmodel dat samen met de Zwitserse horlogemaker Swatch wordt gebouwd.

Volgens deskundigen kunnen de ontwerpers van Mercedes onder extra druk hebben gestaan omdat ze dit keer compleet nieuwe modellen aan het ontwikkelen waren. Het ontwerpen van auto's is doorgaans niet zo'n revolutionair proces.

'Vroeger gebruikten autofabrikanten de consumenten om hun auto's te testen. Nieuwe wagens hadden nog een reeks kinderziektes die door de eigenaren werden ontdekt als de auto kapot ging of ze een ongeluk kregen', aldus hoogleraar Karel Williams van de universiteit van Manchester.

De beslissing van Mercedes om de introductie van de Smart en eerder al de nieuwe A-klasse te vertragen volgde op de mislukte elandtesten van beide modellen. Bij deze plotselinge uitwijkmanoeuvre sloegen beide modellen om.

Volgens Williams heeft de Amerikaanse autofabrikant General Motors met zijn Chevrolet Corvair dezelfde problemen gehad als Mercedes. Van de Corvair zijn anderhalf miljoen verkocht voordat de auto werd gekwalificeerd als 'onveilig bij elke snelheid'. De achterophanging van de auto zou bij bepaalde snelheid kunnen afbreken waardoor de auto over de kop kon slaan. Ook Ford heeft auto's op de markt gebracht die niet bleken te deugen. In 1970 kwam Ford met de Pinto, een auto met een onveilige benzinetank.

Volgens professor Garel Rhys van de Cardiff Business School moeten febraikanten, en zeker fabrikanten van gevaarlijke producten als auto's, zeer zorgvuldig zijn. 'In een wereld waarin iedereen bereid is een rechtszaak te beginnen moet je zeker weten dat je alles goed hebt gedaan.'

Rhys denkt dat de overstap naar kleine modellen Mercedes in de problemen heeft gebracht. 'Het ontwerpen van pygmee-auto's was niet zo makkelijk als ze dachten. De Herr Doktor ingenieurs zonder ervaring vinden het niet eenvoudig.'

Meer over