Een Citroën multipla

Gereden Citroen C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive Prijs 21.695 euro Motor 1.6 (120 pk) Verbruik 6,9 l/100 km CO2 159 gr/km Verder Vanafprijs 16.995 euro....

tekst Theo Stielstra

Kan een auto die prima voldoet toch tegenvallen? Ik leende de verwenuitvoering van de Citroën C3 Picasso, de kleinste ruimtewagen van het Franse merk met alles erop en eraan: alles elektrisch, luxe fauteuils voor, airco, navi en een zo groot glazen dak dat de inzittenden zich al snel goudvissen voelen. Een auto voor mensen die nu nog in een C8 rijden, want daarmee kun je na olie- en kredietcrisis niet meer aankomen.

Een week lang voldeed de C3 aan alle vervoerswensen. In stemmig zwart kwam hij voorrijden bij het station en de instappende oudere passagiers waanden zich in een Londense taxi: ruim en rechtop. Het team werd erin vervoerd en alle bonkige sporttassen konden mee. Ook kon de bouwmarkttroep erin, door de vlakke vloer en de opvallend makkelijk neer te klappen stoelen.

Maar was ik tevreden? Voelde ik een klik? Zou ik ook maar een moment de aanschaf overwegen? Nee.

Wat vóór de auto spreekt is de ruimte en het koddige uiterlijk. Zulke auto’s verkopen niet in dit land, maar dat is niet belangrijk. Er zijn meer dergelijke grappige wagentjes: de Skoda Roomster, de Kia Soul en Daihatsu Materia; samen met de C3 Picasso zijn het allemaal multipla’s. Een multipla – genoemd naar de Fiat Multipla waarvan alle exemplaren zijn verkocht aan consumenten die ‘niks met auto’s hebben’ – is een prima auto, maar het uiterlijk ervan doet volwassen mannen huilen.

Afgezien van het uiterlijk zijn er nog wat kwesties die besproken moeten worden. Zoals de vering en de demping. De auto, bevestigen passagiers en medechauffeurs, heeft iets geks. Aan de techniek kan het niet liggen: het onderstel is hetzelfde als bij de Peugeot 207, een auto waarover geen klachten zijn.

Het moet dus de combinatie van de altijd al zoetige Citroën-vering en de hoge, dus snel hellende carrosserie zijn, die maakt dat sommige passagiers na enkele bochten en bulten aan het woord zeeziekte denken. Het is wellicht een kwestie van wennen.

Nog zo’n smaakdingetje: het geluid van de motor. De benzine-uitvoering van de 1.6-motor (120 pk) is geen snelheidsmonster, en 0 naar 100 in 12 seconden is een jaren-tachtigtijd, maar we rijden dan ook niet in een sportwagen. Toch klinkt er bij modale snelheden voortdurend een geraas door in de cabine. Kwestie van opschakelen zou je denken, maar dan blijkt de auto al geruime tijd in z’n 5 te rijden. En meer versnellingen zijn er niet.

Nog iets? Ja. De auto heeft op het dak (optioneel) 4,5 vierkante meter glas, een grote panoramaruit vóór en twee zijraampjes die de dode hoek voor de neus helpen verkleinen. Behalve als de zijruiten beslagen zijn; dan kan er gerust een fietser voor je neus verdwijnen. Met twee verwarmingselementjes in het glas was dat euvel te voorkomen geweest, maar helaas.

Ook kan al het glas niet voorkomen dat de hoge verkeerslichten niet zichtbaar zijn. Tenzij je je je bukt en als een slangemens voor de stopstreep gaat staan.

Het zijn details, want in grote lijnen is de C3 een nette, ruime comfortabele auto, maar een verkoophit?

Meer over