Edah en Konmar weren gen-voedsel uit huismerken

Fabrikanten van huismerken stappen massaal over op de productie van voedingsmiddelen zónder genetisch gemanipuleerde ingrediënten. Dat doen ze op verzoek van de supermarkten van het Laurus-concern: Edah, Super de Boer, Konmar en Basismarkt....

Van de zevenhonderd huismerkproducten van Laurus bevatten er maar vier à vijf ingrediënten waarvan de erfelijke eigenschappen zijn veranderd. Deze supermarkten hebben een marktaandeel van ruim 22 procent.

De huismerkcollectie van Albert Heijn voert nog maar tien genetisch aangepaste voedingsmiddelen, terwijl dat er in april van dit jaar nog 130 waren. Albert Heijn heeft daar niet bij de fabrikanten op aangedrongen, zoals Laurus. 'We hebben ze alleen gevraagd om het voortaan op het etiket te zetten', aldus een woordvoerder van Albert Heijn. Die etiketteringsplicht was voor verreweg de meeste fabrikanten het startsein om over te schakelen op traditionele ingrediënten.

Het meest gebruikte genetisch gemanipuleerde ingrediënt is de sojaboon. Het DNA van de boon is zodanig aangepast dat hij bestand is tegen een bepaald bestrijdingsmiddel. Dat maakt de onkruidverdelging in de omgeving van de plant makkelijker.

Voor de soja in salades, sauzen en koekjes zijn de huismerkfabrikanten er veelal in geslaagd alternatieven te vinden. 'Alleen bij onze tomatensoep en soepballetjes lukt het niet', aldus het Laurus-concern. Ook bij de Superunie zijn vrijwel alle huismerkproducten vrij van genetisch aangepaste ingrediënten.

Brusselse richtlijnen verplichten de voedingsindustrie om er op het etiket melding van te maken als er in het eindproduct aantoonbaar resten zitten van genetisch gemanipuleerde grondstoffen. Om daaraan te ontkomen schakelt men echter over op traditionele grondstoffen. 'Dat hadden we wel een beetje verwacht', aldus een woordvoerder van Albert Heijn. 'Maar niet zo massaal.'

De etikettering schept overigens niet echt duidelijkheid. Hij geldt alleen voor producten die aantoonbaar anders zijn geworden door de toepassing van gentechnologie. Veelal is die verandering niet aantoonbaar - en dan hoeft er niks op het etiket te staan.

De gezamenlijke supermarkten dringen er bij de Europese Unie op aan om de etiketteringsplicht aan te scherpen. 'Wij vinden dat alle voedingsmiddelen waaraan gentechnologie te pas is gekomen, geëtiketteerd moeten worden', aldus een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Over de acceptatie van gen-voedsel door de Nederlandse consument bestaat grote verwarring. Unilever zegt nauwelijks iets te merken van weerzin bij de consument. En dus bevatten Unilever-levensmiddelen soms gemanipuleerde ingrediënten. Bij Heineken en Grolsch weten ze zeker dat de Nederlandse markt er niet aan wil. 'Onze ingrediënten zijn puur natuur. En dat blijft zo', aldus Grolsch.

Meer over