Economische groei valt terug tot 2,1 procent Kalendereffecten drukken groeicijfers

De economische groei is in de eerste drie maanden scherp teruggevallen tot 2,1 procent, tegen rond 3 procent gedurende het grootste deel van vorig jaar....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De terugval in de groei is te wijten aan 'kalendereffecten'. Vorig jaar was een schrikkeljaar en het eerste kwartaal van dit jaar telde daardoor twee werkdagen minder. 'Het beeld is nog steeds onveranderd positief met een fors dalende werkloosheid, aantrekkende investeringen, een stijgende export en een opnieuw fors hogere consumptie', zegt Oomens. 'De onderliggende groei ligt nog steeds op rond 3 procent, wellicht nog wel iets meer.'

Oomens verwacht dat de groei over het tweede kwartaal weer het vertrouwde beeld te zien zal geven van minstens 3 procent. Dat vertrouwen ontleent de CBS-econoom vooral aan de blijvend hoge groei van de bestedingen. De consumenten gaven in het eerste kwartaal 2,7 procent meer uit, vooral aan duurzame goederen. De bestedingen aan onder meer kleding, meubels en huishoudelijke apparaten stegen met 5 procent. 'Een teken van hoogconjunctuur', meent Oomens.

Hoewel de cijfers over het eerste kwartaal nog ontbreken, vermoedt het CBS dat ook de investeringen en de export zich gunstig blijven ontwikkelen. 'De bouwproductie groeit fors en dat duidt op een flinke toename van de bruto-investeringen in vaste activa (bedrijfsgebouwen)', zegt Oomens. Positief noemt hij ook de stijging van 3,4 procent van de toegevoegde waarde van de commerciële dienstverlening. De zakelijke dienstverleners, waaronder ook de uitzendbureaus vallen, lieten de sterkste groei zien. 'Dat is een belangrijke factor in de ontwikkeling van de werkgelegenheid.'

De relatief forse groei van de gezinsconsumptie deed zich ook het vorig jaar al voor. Incidentele factoren zijn volgens het CBS ook van invloed geweest op de groei van de bestedingen in het eerste kwartaal. Het feit dat er een koopdag minder (1996 was een schrikkeljaar) was, werkte negatief op de cijfers. Een positieve impuls ging uit van de paasdagen, die dit jaar in het eerste kwartaal vielen.

Met een toename van 5 procent blijft de groei van de uitgaven aan duurzame goederen onverminderd groot. Op een daling in 1993 en matige groeicijfers in de twee daaropvolgende jaren, is een opmerkelijk herstel gevolgd. De volumegroei van de bestedingen aan duurzame goederen in 1996 bedraagt 4 procent. De consument geeft op jaarbasis circa 72 miljard gulden uit aan deze producten, dat is bijna eenvijfde van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen.

De Nederlander is optimistisch over de economische ontwikkelingen. Waar burgers in de hele Europese Unie over het algemeen pessimistisch zijn, verwacht 32 procent van de Nederlanders dat het beter zal gaan. Dat blijkt uit het halfjaarlijkse Eurobarometer-onderzoek van de Europese Commissie.

Van de 15.500 ondervraagde Europeanen, onder wie duizend Nederlanders, denkt 42 procent dat hun economisch perspectief erop achteruit gaat. Slechts 17 procent voorziet een betere toekomst. Naast de Nederlanders denken over het algemeen alleen de Ieren, Finnen, Zweden en Britten in ruime mate positief over de toekomst.

Meer over