De ondernemingMatchwornshirt

Duizenden euro’s voor ongewassen voetbalshirts: ‘Ons kantoor ruikt soms naar een muffe voetbaltas’

Tijmen en Bob Zonderwijk veilen gedragen, ongewassen voetbalshirts. Hun bedrijf Matchwornshirt slaat na een begin in de eredivisie nu zijn vleugels uit in Europa.

Tijmen Zonderwijk met achter zich een shirt van Eden Hazard, speler van Real Madrid. Het shirt bracht 2.100 euro op.Beeld Eva Faché

Op het matje worden geroepen bij de rector, en in diens kamer het ingelijste shirt van de aanvoerder van Ajax aan de muur zien hangen? De broers Tijmen (32) en Bob (29) Zonderwijk zagen het helemaal voor zich. In de zomer van 2015 stond hun vader op het punt directeur te worden van een nieuwe middelbare school. Hij was een groot fan van toenmalig Ajax-aanvoerder Davy Klaassen. Diens ingelijste wedstrijdshirt zou vaders kantoor mooi kleur kunnen geven, bedachten de broers. Er was één probleem: waar tikten de voetbalfanaten een gedragen shirt op de kop dat écht van Klaassen was geweest?

Goed doel

Hoe langer Tijmen en Bob zich verdiepten in de markt voor sportmemorabilia, hoe overtuigder ze raakten van het idee om een handeltje te beginnen in gedragen voetbalshirts. In de avonduren – fiscalist Tijmen en kandidaat-notaris Bob draaiden lange werkdagen op de Zuidas – begonnen de twee plannen te smeden. De eerste stap werd het benaderen van voetbalclubs. Om überhaupt een voet tussen de deuren te krijgen, wisten de broers dat ze moesten opvallen. Tijmen Zonderwijk: ‘Deze topclubs krijgen dagelijks tweehonderd verzoeken binnen, dus onze grootste uitdaging werd om hun aandacht te trekken.’ In plaats van een bombardement van mails stelden ze informatieboxen gevuld met gadgets samen, die – lekker ouderwets – door de postbode werden bezorgd.

Na veel leuren hadden de broers in april 2017 beet: FC Twente was bereid de ondernemers uit de nodigen. Zonderwijk: ‘We geloofden dat er een markt was voor gedragen voetbalshirts, maar bedachten dat er vast een logische reden zou zijn waarom clubs dit niet massaal deden.’ Tot hun verbazing kon de clubleiding van Twente geen reden bedenken om niet mee te werken. Aan het begin van het seizoen 2017-2018 hielden de broers hun eerste veiling, met shirts van het duel FC Twente-Heracles. Het werd het broze begin van Matchwornshirt; aan het eind van de competitie werkten ze samen met twaalf eredivisieclubs.

‘We kwamen als geroepen’, legt Zonderwijk uit. ‘Elke voetbalclub van formaat heeft tegenwoordig een goed doel dat gelieerd is aan de club. Deze foundations zijn constant op zoek naar eigen inkomsten, zodat ze niet afhankelijk zijn van de clubkas. Shirts van atleten werden vaak in het publiek gegooid of verdwenen in de wasmachine. De foundations zagen nu dat wij er een verdienmodel aan koppelden.’

Muffe voetbaltas

Dat model werkt als volgt: samen met de club kiest Matchwornshirt tevoren een wedstrijd uit. Direct na het laatste fluitsignaal worden de shirts gesigneerd, verpakt en per koerier naar Amstelveen gestuurd. Daar worden de bezwete shirts uitgehangen – ‘het kantoor ruikt dan naar een muffe voetbaltas’ –, gefotografeerd en gedurende vier dagen online geveild. Zo levert een gemiddelde eredivisie-veiling 5.500 euro op. Bijna 80 procent van de opbrengst gaat naar het goede doel, 21 procent is de gage voor de broers. Daarmee leveren de veilingen een bescheiden bijdrage aan het budget van de foundations.

Dat de broertjes met hun onderneming de kas van een goed doel spekken is mooi meegenomen, het meest enthousiast zijn ze over de handelswaar zelf. Zonderwijk: ‘Alle grasvlekken en emotie zitten nog in het shirt, daarmee verkopen wij een stukje van de wedstrijd.’ Veel klanten kopen een shirt als verzamelobject, anderen om weg te geven. Zoals de FC Groningen fan die zijn terminaal zieke vader nog één keer meenam naar het stadion. Na afloop kocht hij het shirt van de doelpuntenmaker als cadeau voor zijn vader, die kort daarna overleed. Slechts een enkeling koopt het wedstrijdgedragen shirt om er vervolgens zelf in te voetballen. Zonderwijk moet er om lachen. ‘Daar zijn ze natuurlijk ook voor gemaakt.’

Medewerkers van Matchwornshirt fatsoeneren de bezwete shirts van Real Madrid-spelers Courtois (opbrengst: 1.050 euro) en Modrić (opbrengst: 5.300 euro).Beeld Eva Faché

Real Madrid

Het veroveren van Nederlandse markt bleek achteraf gezien het meeste werk. Sinds de broers een werkend platform hebben, zijn clubs in het buitenland veel toegankelijker. Zonderwijk: ‘Bij drie op de vier clubs die we tegenwoordig aanschrijven mogen we langskomen.’ Zoals vorig jaar zomer, toen de broers werden uitgenodigd door Real Madrid. Het bleek een korte kennismaking. De clubleiding vond het een aardig idee van die jongens uit Holanda, maar ongewassen shirts verkopen, daar begon men niet aan. Er zat immers nog dna van de atleten op, wat Real Madrid bloot zou stellen aan een groot aantal risico’s. Zo zouden kwaadwillenden met de shirts medische rapporten over het team kunnen publiceren. De Madrilenen waren onverbiddelijk: ongewassen shirts mochten het stadion onder geen beding verlaten.

De broers moesten naarstig op zoek naar een oplossing. Maandenlang braken ze het hoofd over het probleem, tot ze op een start-up werden gewezen dat experimenteerde met uv-C-licht. Het bedrijf gebruikte het bacteriedodend licht om chirurgische instrumenten steriel te maken. Een prettige bijkomstigheid: na voldoende blootstelling aan het licht is ook dna niet meer herleidbaar. Op verzoek van de broers ontwierp de start-up een metalen kist waarin de shirts voor verkoop  kunnen worden ‘gewassen’ met uv-C-licht. Een dure grap – zo’n kist kost duizenden euro’s –, maar de broers keerden een half jaar later met goed nieuws terug naar het Bernabéu stadion. De eerste veilingen die Matchwornshirt vervolgens voor Real Madrid organiseerde, brachten in twee weken tijd 95 duizend euro op.

Inmiddels is de Europese opmars ingezet: het bedrijf werkt samen met topclubs als Galatasary en Real Madrid, in Nederland hebben ze shirts van bijna alle eredivisieclubs geveild. Alleen de Amsterdammers schitteren door afwezigheid. ‘Ajax heeft andere prioriteiten’, formuleert Zonderwijk diplomatiek, maar een beetje teleurstelling is bij de seizoenskaarthouder niet te onderdrukken. Voorlopig hangt de muur van papa Zonderwijk’s werkkamer dus nog leeg.

Bedrijf: Matchwornshirt
Waar: Amstelveen
Sinds: 2017
Aantal werknemers: 6
Jaaromzet: 29.000 (2019), 220.000 (verwacht over 2020)

Meer over