Duitse post dwarsboomt lancering van nieuwe Golf

Desnoods met geweld zal van de nieuwe VW-Golf een succes worden gemaakt. Al weken bestookte Europa's grootste autofabrikant de media met hinderlijke fax-mededelingen, waarin de komst van het nieuwe model werd vergeleken met een landing van marsmannetjes....

Van onze correspondent

BONN

Als gevolg van de staking, waardoor miljoenen poststukken met vertraging werden bezorgd, raakte de beloofde voorbeschouwing op video in het ongerede.

Op 30 september faxte bestuurslid Kocks, belast met de communicatie, in duizendvoud dat op 2 oktober, aan de vooravond van de dag van de Duitse eenheid, een tv-gebeurtenis van jewelste zou plaatsvinden. Om het unieke karakter van de uitzending te onderstrepen verzond Kocks tevens afdrukken uit Amerikaanse kranten van november 1938.

Het ging om de reacties in de Verenigde Staten na het hoorspel 'War of the Worlds' van H.G. Wells, waarin een 'live-verslag' van een landing van marsmannetjes op de radio was te beluisteren. De stem van acteur Orson Welles klonk zo overtuigend dat in Amerika paniek uitbrak. Wat dat precies met de introductie van een nieuwe auto heeft te maken, is onduidelijk na het zien van de tv-spot en na aanschouwing van de vijf dagen te laat gearriveerde video.

Chaotische beelden uit een nagebouwde tv-studio suggereren dat er iets bijzonders op stapel staat. President Clinton is zelfs ingemonteerd met een toespraak over de volgende eeuw. Het filmpje eindigt met een wegrijdende Golf. Niettemin is over de campagne lang nagedacht. Een recordbedrag van 150 miljoen mark is ervoor uitgetrokken. De advertenties, zo is de bedoeling, moeten definitief een einde maken aan het wat sullige imago van Volkswagen.

Eind deze week staat de Golf IV in de showroom. Van de vijftigduizend voorbestellingen zijn er ruim twintigduizend afkomstig van eigen personeelsleden, die de auto zoals gebruikelijk met een flinke korting mogen kopen.

Meer over