Duitse bus beconcurreert NS tussen grote steden

FlixBus wil volgend jaar bussen laten rijden tussen alle steden met meer dan 100 duizend inwoners. Het zegt veel sneller en goedkoper te zijn dan de NS.

Een Flixbus bij het station Amsterdam-Slotervaart. FlixBus beweert het traject Eindhoven-Hengelo ruim een half uur sneller te kunnen afleggen dan de NS. Dat kost de busreiziger 9 euro. De NS rekent 22,93 euro, zonder korting. Beeld ANP
Een Flixbus bij het station Amsterdam-Slotervaart. FlixBus beweert het traject Eindhoven-Hengelo ruim een half uur sneller te kunnen afleggen dan de NS. Dat kost de busreiziger 9 euro. De NS rekent 22,93 euro, zonder korting.Beeld ANP

Het Duitse vervoersbedrijf FlixBus gaat vanaf eind volgende week met intercitybussen tussen acht Nederlandse steden rijden. Dagelijks worden tientallen ritten gemaakt, zonder stops, tussen steden die nu niet met een directe treinverbinding met elkaar zijn verbonden, zoals Rotterdam en Den Bosch.

Met stuntprijzen als introductieactie - kaartjes vanaf 1 euro - denkt FlixBus de komende weken reizigers te kunnen verleiden om bijvoorbeeld van Rotterdam naar Nijmegen per bus te reizen. Bestuursvoorzitter André Schwämmlein kondigde dinsdag in Amsterdam aan dat in 2016 alle steden met meer dan 100 duizend inwoners op het netwerk worden aangesloten.

Serieuze concurrent

FlixBus is al actief in Nederland met internationaal touringcarvervoer naar onder meer Hamburg, Berlijn en Parijs maar presenteert zich vanaf 3 december nadrukkelijk ook als een binnenlands ov-bedrijf. En vooral als concurrent van de NS door te schermen met veelal snellere reistijden en vooral met lagere prijzen.

Omdat het netwerk van intercitybussen als 'aanvulling op bestaand openbaar vervoer' wordt gezien heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu een ontheffing gegeven op basis van de Wet personenvervoer. Het ministerie ziet geen grond het initiatief te verbieden.

De NS had het ministerie uitdrukkelijk gevraagd of FlixBus wel binnen de wet opereert. Het spoorbedrijf liet eerder weten 'in principe' geen moeite te hebben met een nieuwe concurrent op de ov-markt, maar FlixBus kan zich ontwikkelen tot een serieuze concurrent.

Uit de trein jagen

Alleen als de activiteiten van de nieuweling 'onevenredig' afbreuk zouden doen aan bestaande contracten tussen vervoersbedrijven en overheden zou FlixBus kunnen worden tegengehouden. Arthur Kamminga van FlixBus-Nederland: 'Provincies zijn verantwoordelijk voor het regionale busvervoer en zij zien ons er graag bijkomen.'

De routes waar FlixBus zich vooralsnog op toelegt zijn Rotterdam-Den Bosch en Rotterdam-Nijmegen (acht keer per dag) en de verbindingen Eindhoven-Apeldoorn-Groningen, Eindhoven-Hengelo/Enschede en Enschede-Groningen (alle vier keer per dag). Amsterdam is nog niet in het binnenlandse netwerk opgenomen.

Volgens bestuursvoorzitter André Schwämmlein is het FlixBus er niet om te doen 'mensen uit de trein te jagen'. Sterker, hij denkt dat de NS kan meeprofiteren van de komst van het Duitse bedrijf omdat er op een aantal trajecten betere ov-aansluitingen ontstaan.

Niettemin afficheert FlixBus zich in de marketing heel sterk als concurrent van de NS. Reistijden en prijzen worden met die van de NS vergeleken. Zo zegt FlexBus het traject Eindhoven-Hengelo ruim een half uur sneller te kunnen afleggen dan de NS. Voor een tarief van 9 euro voor een enkeltje tegen 23 euro (zonder kortingskaart) bij de NS.

Wifi

FlixBus rijdt met bussen met wifi, stopcontacten en extra beenruimte. Het bedrijf is nog geen drie jaar oud en actief in zestien Europese landen met langeafstandsvervoer. FlixBus zegt al 25 miljoen reizigers te hebben vervoerd. Het is geen klassieke busonderneming, eerder een tech- of mobiliteits-start-up. Plaatsen in de bus moeten via een app worden gereserveerd.

FlixBus is ontstaan nadat in Duitsland de ov-markt is geliberaliseerd. Het bedrijf werkt overal in Europa samen met lokale touringcarbedrijven. In Nederland onder meer met touringcarbedrijf Lanting uit Hoogeveen. Eigenaar Nick Lanting: 'Wij rijden met 25 bussen voor FlixBus. Wij zien dit als een groeimarkt. Zeker nu touringcarbedrijven werk zijn kwijtgeraakt vanwege allerlei overheidsbezuinigingen. Zoals op het vervoer voor schoolzwemmen en voor allerlei zorginstellingen.'

null Beeld
Beeld
Meer over