Dromen over de lunch

Bedrijven kunnen de droom van hun werknemers werkelijkheid laten worden, schrijft Accor. 'Elke dag voor tien gulden buiten de deur lunchen....

RENE BOGAARTS

Van onze verslaggever

René Bogaarts

AMSTERDAM

In Zuid-Europa en Latijns-Amerika is de lunchbon uiterst populair. Bedrijven die te klein zijn voor een eigen kantine of die zo'n voorziening te duur vinden, geven hun werknemers een bon waarmee ze tot een bepaald bedrag kunnen lunchen of dineren in een nabijgelegen restaurant. In 23 landen worden dagelijks ruim acht miljoen van dergelijke bonnen uitgereikt. Als het aan Accor ligt, eigenaar van hotelketens als Ibis, Mercure en Formule-1, komen daar de komende jaren nog eens 75 duizend Nederlanders bij. Vorig jaar haalde

Ticket Restaurant wereldwijd 9,5 miljard gulden omzet.

Belastingvoordeel luidt het toverwoord van Accors formule. Een bon van tien gulden kost de werkgever 6,50 gulden. En als de werknemer zelfs 2,85 gulden bijdraagt, een bedrag waarvoor de fiscus de betrokkene anders uit zichzelf wel aanslaat, slechts 4,65. Volgens

Ticket Restaurant accepteert de belastingdienst bonnen tot vijftien gulden, maximaal één per werkdag, 220 per jaar.

In een poging de Nederlandse werkgevers te overtuigen, schrijft Accor ook nog dat de lunch-buiten-de-deur voor het personeel een 'onmiskenbare motivatiefactor' is vanwege de frisse neus die wordt gehaald. Dat het ziekteverzuim bij aangesloten bedrijven volgens

Ticket Restaurants buitenlandse ervaring tot 30 procent kan dalen, is mooi meegenomen, maar dat heeft weer een andere oorzaak. Wie drie dagen ziek is, krijgt de volgende maand gewoon drie bonnen minder.

Jan Janvier, voorzitter van de sectie restaurants van Koninklijke Horeca Nederland, mag volgende week de eerste lunchbon in ontvangst nemen. De branchevereniging is blij met het initiatief van Accor. Dat restaurateurs en patatboeren 1,5 procent van deze omzet moeten afdragen aan Ticket Restaurant, vindt Janvier niet overdreven. 'We denken dat het nieuwe omzet is, waar we graag 1,5 procent voor over hebben. Dat is natuurlijk heel anders dan het percentage dat we moeten betalen voor het gebruik van credit cards.'

Willem Hollander van Eurest, een van Nederlandse grootste cateringbedrijven, heeft weinig vertrouwen in Ticket Restaurant. 'Het systeem is een heel groot succes in Zuid-Europa en Latijns-Amerika, in landen met een lunchcultuur. Maar die cultuur hebben we niet in Nederland. Hier mogen mensen een half uurtje pauzeren voor de lunch. Buiten de deur eten red je niet in die tijd. Zelfs niet als het bedrijf in de stad gevestigd is, en niet op een afgelegen bedrijventerrein.'

Hollanders kritiek is pikant, omdat Eurest lange tijd deel uitmaakte van de Accor-groep. Twee jaar geleden werd het carteringbedrijf overgedaan aan de Britse Compass-groep. 'Accor heeft het ons ook gevraagd', vertelt hij. 'We hebben de mogelijkheden onderzocht, maar zagen er geen heil in.'

Hollander verwijst naar de gang van zaken in Duitsland, waar Ticket Restaurant ook actief is. De meeste werkgevers daar voelen er niets voor hun personeel lang te laten lunchen. 'En onze cultuur heeft toch meer overeenkomsten met de Duitse dan met de Franse', zegt Hollander. Ook in België, waar

Ticket Restaurant aanvankelijk een succes was, gaan de zaken minder voorspoedig dan eerst, omdat werkgevers erop aandringen dat hun personeel wat sneller eet.

Een van de succesfactoren van Ticket Restaurant is, dat de werknemers de bonnen ook kunnen inwisselen bij supermarkten. Wie zijn lunchtrommeltje meeneemt, kan 's avonds zijn bon van 2,85 gulden - eigenlijk maar 1,43 gulden netto voor wie 50 procent belasting betaald - inruilen voor tien gulden dagelijkse boodschappen.

Die weg is in Nederland vakkundig afgesneden. Om fraude te voorkomen moet het betrokken restaurant de bonnen afstempelen, waarna de werknemer ze op last van de belastingdienst moet teruggeven aan zijn baas.

Carl Winters, de baas van Ticket Restaurant in Nederland, wilde gisteren geen toelichting geven op de plannen van Accor. De voormalige sales manager van Ticket Restaurant in België, wacht liever tot de feestelijke bijeenkomst van volgende week.

Meer over