Douwe Egberts zet in op duurzaam

Koffiebrander Douwe Egberts is maandag een samenwerkingsverband aangegaan met de stichting Utz Kapeh, die gaat onderzoeken onder welke omstandigheden Douwe Egberts' koffie wordt geproduceerd....

De samenwerking is een doorbraak in de jarenlange lobby van maatschappelijke organisaties om milieuvriendelijker en sociaal meer verantwoord produceren bij grote koffiebranders te bevorderen. Voor Douwe Egberts is het een nieuwe stap om de koffiecrisis te bezweren. Het aanbod van koffietelers is veel groter dan de vraag, de koffieprijs is historisch laag en veel koffieboeren werken onder erbarmelijke omstandigheden.

Utz Kapeh laat voorlopig ruim 4 procent van de totale inkoop van Douwe Egberts certificeren. Dat is 2,5 miljoen kilo koffie op jaarbasis. Douwe Egbertsdirecteur Joost Manassen zegt dat dit aandeel zo snel mogelijk moet groeien. Een concrete doelstelling noemt hij 'vooralsnog' niet.

Douwe Egberts' moederbedrijf Sara Lee is na Nestlé en Kraft de derde grote koffiebrander ter wereld. DE heeft een omzet van 650 miljoen euro en een koffieafzet van 65 duizend ton per jaar. Van alle pakken koffie in de supermarkten is 65 procent afkomstig van Douwe Egberts.

De koffiebrander zegt zich actief in te zetten voor een wereldwijd geaccepteerde gedragscode met een controlesysteem, zodat uiteindelijk de hele koffiebranche duurzaam van karakter wordt.

Om de branche hiertoe aan te zetten, richtten negen maatschappelijke organisaties (zoals FNV, CNV, Novib en Hivos) een 'koffiecoalitie' op.

De coalitie, die al achttien jaar lobbyt voor duurzame koffieproductie, is enthousiast over de implementatie van een gedragscode door Douwe Egberts.

'De voltallige koffiecoalitie is door Douwe Egberts uitgenodigd en ingelicht', zegt Coen van Beuningen, medewerker voor duurzame ontwikkeling van Hivos. 'De markt beweegt en iedereen is er positief over. Wij zijn met hetzelfde doel met veel koffieproducenten bezig.'

Meer over