Discountketen Lidl ziet directeuren vertrekken

Bij de Duitse discountketen Lidl, die binnenkort in Nederland zijn eerste winkels wil openen, zijn twee topmanagers opgestapt. Een van hen, algemeen directeur M....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

In diverse winkelpanden hangen al weken affiches met de mededeling dat daar binnenkort Lidl zijn deuren opent, maar tot op heden zou er niet één winkel operationeel zijn. In Heerenveen is onlangs wel een gigantisch distributiecentrum neergezet. Lidl is sinds begin 1995 actief in Nederland.

Meijer, Wittenberg en Lidl zelf weigeren een toelichting te geven op het plotselinge vertrek van de twee managers die Lidl Nederland op poten hebben gezet. 'Wij hebben nooit ergens commentaar op', zegt de secretaresse van de enig overgebleven directeur L. Pleiter. Concurrenten denken dat er een verband bestaat tussen hun vertrek en het feit dat het zo lang duurt voordat de eerste Nederlandse Lidl-winkels open gaan.

Lidl, dat door de concurrentie scherp in het oog wordt gehouden, heeft 26 winkelpanden. Het is de bedoeling dat daar voor eind 1998 nog zeker 12 bijkomen. Het vakblad FoodMagazine meldde onlangs dat het distributiecentrum in Heerenveen groot genoeg is voor 120 tot 150 winkels. Concurrenten wijzen erop dat het distributiecentrum in Heerenveen zo decentraal ligt, dat Lidl ook elders in het land nog zo'n centrum zal aanleggen. Tot op heden is echter nog nergens met de bouw daarvan begonnen.

De afgelopen jaren heeft Lidl volgens schattingen al 55 miljoen gulden uitgegeven. Dat werd mede veroorzaakt door de sterk stijgende prijzen voor winkelpanden. Concurrenten die Lidl voor wilden zijn, boden steeds hogere bedragen. Deskundigen menen dat het nog jaren zal duren voordat het Duitse bedrijf die kosten heeft terugverdiend.

Lidl is in handen van de Duitse familie Schwarz. Vorig jaar had het concern een geschatte omzet van 22 miljard gulden. De winst is onbekend. In tegenstelling tot de grote concurrent Aldi voert Lidl aardig wat merkartikelen in zijn assortiment.

Concurrenten hebben zich de afgelopen maanden op de komst van de discounter voorbereid. Zo heeft Albert Heijn niet alleen het aantal goedkope merkproducten uitgebreid, ook voerde de keten onlangs een opmerkelijke reclamecampagne, waarbij de nadruk op de prijs kwam te liggen.

Meer over