Dieselauto's blijken op de weg stuk meer te vervuilen

U dacht dat uw gloednieuwe diesel, die voldoet aan de strengste Europese uitstootnorm, twee jaar na het uitbreken van dieselgate wel schoon zal zijn? Dan heeft milieuorganisatie ICCT, die de sjoemel in 2015 aan het licht bracht, ontluisterend nieuws.

Een demonstrant voor het ministerie van Transport in Berlijn, Duitsland, draagt een masker waarop geschreven staat 'dieseluitlaatgassen doden! Beeld epa
Een demonstrant voor het ministerie van Transport in Berlijn, Duitsland, draagt een masker waarop geschreven staat 'dieseluitlaatgassen doden!Beeld epa

Slechts 10 procent van de dieselauto's voldoet op de weg aan de huidige strenge norm voor stikstofoxiden (NOx). Een groter percentage (13) overschrijdt de NOx-norm met een factor tien of meer, zodra deze auto's uit het lab worden gereden en de openbare weg op gaan.

Het gaat niet om nieuwe cijfers, ICCT zette de resultaten op een rijtje van diverse Europese onderzoeksinstellingen, waaronder de Nederlandse RDW en TNO, die dieselauto's eerder aan een praktijktest hadden onderworpen. Het gaat volgens ICCT om 145 van de populairste Europese diesels.

Renault, Alfa Romeo, Jeep, Nissan en Land Rover doen het slecht. Al heeft het laatste merk bij zijn nieuwste modellen wel een grote verbetering laten zien, noteert het ICCT. Mazda, BMW, Seat en Mitsubishi scoren NOx-waarden die in de buurt liggen van de Europese uitstootnorm waar dieselmodellen sinds vrijdag aan moeten voldoen.

Sinds 1 september worden nieuwe automodellen niet alleen in het laboratorium getest, maar ook op de weg, waar de uitstoot van schadelijke stoffen (en ook van kooldioxide) doorgaans veel hoger ligt dan in het lab. Om te worden toegelaten tot de Europese wegen, mogen nieuwe auto's sinds 1september gemiddeld niet meer dan 168 milligram NOx per kilometer uitstoten. Over ongeveer een jaar moet elke nieuw verkochte auto (dus ook van bestaande modellen) aan deze RDE-test voldoen.

Hoewel veel van de modernste auto's nog niet voldoen aan de scherpere norm, doet een aantal merken het wel goed. Zo heeft de dieseluitvoering van de Mini Countryman een gemiddelde uitstoot van minder dan 50 milligram per kilometer, ruim onder de grens. Ook een aantal merken dat onder de Volkswagenparaplu valt, waaronder Seat, heeft een betrekkelijk lage uitstoot, aldus de inventarisering.

Renaults scoren met een gemiddelde van boven de 900 milligram per kilometer beroerd. Ook bijvoorbeeld de nieuwste Opel Insignia liet tijdens de tests een zeer hoge uitstoot van gemiddeld 720milligram zien.

Meer over