Deze auto koop je voor de buren: van buiten alles picobello, maar binnenin heerst Vandervalkluxe

Ogenschijnlijk heeft de Stonic alles, maar achter het stuur word je gek van alle opties. Gelukkig is er een simpele uitvoering. Stuk goedkoper ook.

De KIA Stonic wordt gepresenteerd in Frankfurt in september 2017 Beeld epa
De KIA Stonic wordt gepresenteerd in Frankfurt in september 2017Beeld epa

Kia, ooit een sneu Zuid-Koreaans automerk, heeft zich het afgelopen decennium pijlsnel omhooggewerkt in de speelhal van de marktaandelen. De reden van het succes is eenvoudig: het merk biedt lang garantie en het design is vereuropeest. Een Kia is nu net zo fraai als een Peugeot, Fiat of Opel.

Sinds kort is er de Stonic, een crossover (een suv met te weinig bagageruimte) 'gemaakt voor mensen die willen genieten van elk moment', aldus de foldertekstschrijver, die de trebleknop naar tien had gedraaid. Mensen die niet willen genieten, kopen maar een Golf.

Stonic, een naam die doet denken aan de auto van Fred Flintstone, is trouwens een samentrekking van speedy en tonic, waarbij dat laatste refereert aan de grondtoon van een muziekstuk.

Wat dit met een auto te maken heeft, weet bijna niemand (al is de motor lekker stil), of misschien doelt Kia op het afrolgeluid van de banden, dat in tijden van speedy behoorlijk aanwezig is als grondtoon. De folderschrijver heeft andere ideeën. De naam Stonic laat volgens hem zien 'dat het voertuig wendbaar is en iets nieuws en fris biedt in het compacte suv-segment'.

Nu moet gezegd dat de Stonic lekker rijdt. Het stuur is minder zwabberig dan dat van veel andere Aziatische auto's en bochten neemt de Stonic met plezier. Motor, versnellingsbak, stoelen - alles is meer dan in orde.

Kia Stonic 1.0 T-GDi ExecutiveLine

Motor: 1-liter-driecilinder met 120 pk
Verbruik: volgens opgave: 1 op 20
Prijs: vanaf 18.995 euro
Testauto: 25.495 euro

Een lekkere auto dus die ook nog prima oogt. Kia biedt klanten met een olijke inborst de mogelijkheid dit visueel te uiten, want het model is verkrijgbaar in zogenoemde two-tone, waarbij het dak een andere kleur krijgt. De leenauto van Blik combineerde Most Yellow met Aurora Black. Stond 'm goed.

De Stonic ziet er dus lekker uit, rijdt prima en kan desgewenst worden uitgedost met elektronische luxe die meestal is voorbehouden aan auto's uit het hogere segment; zoals een dodehoekassistent, een kruisendverkeerverklikker (waarschuwt tijdens het achteruit uitparkeren voor passanten), een grootlichthulp en een rijstrookbewaker. Wie alle kruisjes aanvinkt, is net zo veel kwijt als een optieloze handgeschakelde VW Golf Comfortline, de maat der dingen in dit deel van autoland.

Hoewel alles dus lijkt te kloppen aan de Stonic, wil het tijdens het rijden niet zomaar komen tot 'genieten van elk moment'; hoe hard we dit ook nastreven. Dit komt doordat het in de Stonic gewoon niet zo prettig is als de buitenkant doet vermoeden.

null Beeld Volkskrant Infographics
Beeld Volkskrant Infographics

Paradoxaal genoeg is dit de schuld van al die rijhulpjes. Want de Stonic mag dan elektronica uit het luxesegment hebben, de uitvoering is budget. Zo klinkt bij het overschrijden van de lijnen op de weg een piep; een van de slechtste vormen van terugkoppeling. Wat betekent dit? Lekke band? Afgeslagen motor? Onvermijdelijke botsing? Een goede rijstrookbewaker geeft geen kik, maar stuurt enigszins tegen als de doorgetrokken lijn onverwacht wordt overschreden. Dan voel je wat de auto bedoelt en hoef je niet na te denken of op het dashboard te kijken om te weten wat er aan de hand is.

Een piepje (dat ook klinkt als de hulpsystemen denken dat je ergens tegenaan botst, wat ze trouwens best vaak doen, vooral bij vluchtheuvels met pijlborden erop) zegt niks en leidt vaak tot schrik gevolgd door ergernis.

Ook het interieur maakt de verwachtingen niet waar. Het dashboard is opgetrokken uit jarentachtighondaplastic en bezaaid met knoppen uit dezelfde periode.

Botsproof

De naam doet al vermoeden dat de Stonic een stevig karretje is en dit blijkt ook in de praktijk: de uitvoering met het optionele veiligheidspakket kreeg van botsproeforganisatie EuroNCAP de maximale vijf sterren voor veiligheid toegekend. EuroNCAP toont zich onder meer tevreden over de stevigheid van de cabine. De vijf sterren gelden overigens alleen voor de uitvoering met het veiligheidspakket van 695 euro (standaard vanaf DynamicLine).

Blik concludeert daarom dat dit een auto is die je koopt voor de buren: van buiten alles picobello, maar binnenin heerst Vandervalkluxe, waar de marmeren tafelbladen bij nadere inspectie een pvc-print op spaanplaat blijken.

Voor optimaal genieten raden we aan zoveel mogelijk luxepaardjes links te laten liggen en de een na eenvoudigste uitvoering aan te schaffen, de ComfortPlusLine Navigator met de 1.0-litermotor. Dan is de Stonic precies wat hij moet zijn. Van het geld dat overblijft, ga je lekker een weekje naar Parijs, om daar te genieten van elk moment.

Meer over