Nieuws

De zilvervloot vaart binnen bij Pfizer-baas, Zuckerberg verlaagt zich tot vuile trucs

De baas van Pfizer zit er warmpjes bij dankzij zijn coronavaccin, terwijl Facebook heel geniepig het vuurtje rond hun Chinese rivaal TikTok probeert op te stoken.

Jonathan Witteman
Albert Bourla Beeld AP
Albert BourlaBeeld AP

Winnaar: Pfizer-baas Albert Bourla

Bijna 42 miljoen euro, zoveel heeft Pfizer-ceo Albert Bourla tijdens de coronajaren 2020 en 2021 op zijn bankrekening mogen bijschrijven aan salaris, bonussen, aandelenopties en andere vergoedingen. Dat is net iets meer dan wat zijn concullega’s Ugur Sahin van BioNTech (28 miljoen euro) en Stéphane Bancel van Moderna (29 miljoen euro) overhielden aan het succes van hun mRNA-vaccins.

Bij elkaar hebben de drie bijna 100 miljoen euro verdiend aan de strijd tegen het coronavirus, berekende de Financial Times afgelopen week. Sinds begin 2020 is de koers van het aandeel Pfizer met meer dan 40 procent gestegen, terwijl de waarde van aandelen in BioNTech en Moderna over dezelfde periode respectievelijk verviervoudigd en verachtvoudigd zijn. Het mRNA-vaccin van BioNTech en Pfizer leverde vorig jaar meer dan 34 miljard euro omzet op, terwijl concurrent Moderna een kleine 16 miljard euro omzet draaide met zijn vaccin Spikevax.

‘Bancel, Bourla en de andere vaccinkoningen bouwden een vorstelijk fortuin op, stoelend op een monopolistisch bedrijfsmodel dat tot vaccinapartheid heeft geleid’, bekritiseerde Steve Knievel van denktank Public Citizen de hoge bezoldigingen van farmaceuten. In Knievels ogen hebben zij te weinig gedaan om arme landen aan betaalbare vaccins te helpen. Onder investeerders leidden de beloningen van Bourla en consorten niet tot veel afkeuring. ‘De vaccins hebben vanuit maatschappelijk oogpunt een ongelooflijk rendement opgeleverd’, zoals een analist van zakenbank Jefferies het verwoordde.

 Mark Zuckerberg Beeld Getty
Mark ZuckerbergBeeld Getty

Verliezer: Facebook-ceo Mark Zuckerberg

Op een school in Louisiana begon een 16-jarige leerling begin oktober vanuit het niets wild in te slaan op haar 64-jarige lerares Engels. Het incident, waarvan een video al snel viraal ging, zou het gevolg geweest zijn van een uitdaging op het Chinese TikTok, ’s werelds populairste video-app. De naam van de uitdaging: ‘Slap a teacher’, oftewel ‘Mep een leraar’.

Het eigenaardige was dat er op TikTok (gelukkig) helemaal geen video’s te vinden waren van pupillen die hun docenten afranselen. Dit ondanks het feit dat TikTok al snel in één adem genoemd werd met mishandeling van leraren.

Naar nu blijkt kwam dit door een lastercampagne van TikToks grote rivaal Facebook, ontdekte The Washington Post. Facebooks moederbedrijf Meta huurde een campagnebureau in om geruchten te verspreiden over gevaarlijke TikTok-uitdagingen onder kinderen. Mark Zuckerberg & co hoopten zo TikTok in een kwaad daglicht te stellen, nu steeds meer jongeren de Meta-platforms Facebook en Instagram verruilen voor hun Chinese concurrent.

Extra cynisch was dat veel van de uitdagingen die het bureau bij lokale kranten en politici onder de aandacht bracht juist waren ontstaan bij Facebook en Instagram zelf. De video van de 16-jarige scholiere uit Louisiana verscheen op Instagram, terwijl de geruchten over de ‘Slap a teacher’-uitdaging ontstonden op Facebook. Hetzelfde laken een pak voor de uitdaging ‘Devious Licks’, waarmee jongeren werden opgehitst om vernielingen aan te richten op schooltoiletten. TikTok laat in een reactie weten ‘zeer bezorgd’ te zijn over de trucs van Facebook.

Meer over