De winnaar & verliezer van de week

De nieuwe Tesla (uit Helmond) droomt van de beurs, het oude Renault paait zijn beleggers

Lex Hoefsloot. Beeld Hollandse Hoogte
Lex Hoefsloot.Beeld Hollandse Hoogte

Winnaar: Lex Hoefsloot, Lightyear

Zonneautomaker ziet beursnotering wel zitten

Geld nodig? Plak de term ‘Tesla-uitdager’ op je product en de euro’s stromen binnen, zoals de Helmondse start-up Lightyear laat zien. Deze jongehondenclub die een elektrische auto maakt met zonnecellen in het dak heeft 40 miljoen euro opgehaald in een nieuwe investeringsronde. De gulle gevers zijn een Zwitsers investeringsvehikel, Jaap ‘de voormalige Vegetarische Slager’ Korteweg en Rob van Gansewinkel, de zoon van wijlen afvalmagnaat Leo van Gansewinkel.

Met die 40 miljoen kan Lightyear dit jaar de eerste auto’s afleveren bij ongeduldige klanten en in 2022 de productie pas echt op gang brengen, aldus ‘eindbaas’ Lex Hoefsloot tegen het Financieele Dagblad. Er moet ook nog een nieuw prototype verschijnen dit jaar. Daarmee wil Lightyear aantonen dat zijn auto op een enkele batterijlading 725 kilometer kan afleggen. Dat was de belofte waarmee Hoefsloots clubje in 2019 de eerste Lightyear One onthulde.

Voorlopig gaat het Helmondse onderneminkje duizend auto’s laten maken, voor anderhalve ton per stuk. Voor zo’n klein aantal hoeft Lightyear geen eigen productielijnen op te zetten bij een andere autofabrikant, want die komen hun nest pas uit als er een order is voor tienduizenden wagens.

Zover is het pas in 2024. Dat weerhoudt Hoefsloot er niet van om over een beursgang te praten met banken. Welke wil Hoefsloot niet onthullen. Hij wil ook niet zeggen of zijn bedrijf auto’s gaat laten maken bij VDL Nedcar, dat in 2023 BMW als klant verliest. Maar een mens moet kunnen dromen.

Luca de Meo. Beeld Getty Images
Luca de Meo.Beeld Getty Images

Verliezer: Luca de Meo, Renault

Zit met de erfenis van Carlos Ghosn opgescheept

Grootse plannen beginnen vaak met kleine stappen. De topman van Renault, Luca de Meo, heeft sinds zijn aantreden bij de Franse automaker vorig jaar zomer niks minder dan de ‘revolutie’ gepredikt. Alles moet anders. In oktober sprak hij zelfs van een ‘Renaulution’ die het bedrijf zal ondergaan, met liefst tien nieuwe elektrische modellen die het bedrijf tegen 2025 zal introduceren.

Maar voor het zover is, moet De Meo eerst de bezem halen door de erfenis van zijn voorgangers. En daar is geld voor nodig. Daarom maakte Renault vrijdag bekend dat het zijn belang in branchegenoot Daimler van de hand doet. Het is niet veel, die 1,5 procent van de aandelen. Maar De Meo hoopt met de verkoop 1,14 miljard te verdienen en die te gebruiken om de enorme schuldenlast van zijn bedrijf terug te brengen. Dat maakt het aandeel Renault weer interessant voor beleggers, die vorige maand een verlies van 8 miljard over 2020 voor hun kiezen kregen. Veel schuld op de balans levert lagere waarderingen op bij kredtietbeoordelaars als Moody’s.

De Meo waarschuwde beleggers dat 2021 net zo’n pittig jaar wordt, met een schreeuwend tekort aan chips die steeds meer de werkelijke ‘motor’ van de auto vormen.

Het aandeel in Daimler stamt uit de tijd dat bij Renault Carlos Ghosn de scepter zwaaide. De in ongenade gevallen autobouwer en ontsnappingsartiest zal De Meo nog blijven achtervolgen. Dat lot deelt hij met zijn tegenpool bij Nissan, Makoto Uchida, die daar Ghosns troep opruimt.

Meer over