DaimlerChrysler en PSA eens over Smart

Autogigant DaimlerChrysler zou 'bijna rond' zijn met het Franse PSA (Peugeot en Citroën) over samenwerking bij het modieuze stadsautootje Smart....

Dat meldden dinsdag bronnen op de autotentoonstelling van Frankfurt. De samenwerking zou draaien om de volgende generatie van de Peugeot 106 als basis voor een nieuwe vierzits Smart, die nu nog alleen met twee zitplaatsen te koop is.

De vierzitter wordt de belangrijkste van een reeks nieuwe modellen waarmee DaimlerChrysler de tot dusver zwaar tegenvallende Smart-verkopen wil aanjagen. Daarmee lijkt de toekomst van de Smart voorlopig verzekerd, al is er ook nieuwe onrust rond de geinige 'telefooncel op wielen'.

Dinsdag werd namelijk tevens bekend dat MCC-directeur Lars Brorsen onverwachts is opgestapt.

Volgens DaimlerChrysler waren er meningsverschillen over de te voeren strategie in de toekomst.

De onenigheid zou zich vooral toespitsen op de vraag of andere autoconcerns ook welkom zijn bij dit nieuwe project. Over de samenwerking met PSA circuleerden al langer geruchten.

Het rommelt al enige tijd bij MCC. De Smart, die eind vorig jaar is geïntroduceerd, is niet het succes geworden waarop was gehoopt. Dit voorjaar vergrootte DaimlerChrysler de druk door een verkoopresultaat van tachtigduizend stuks te eisen. Onduidelijk is of MCC dit haalt. Volgens de fabrikant zijn tot eind augustus 65 duizend stuks afgezet. De aanloopverliezen zouden door de tegenvallende vraag al tot rond de 800 miljoen mark zijn opgelopen.

Brorsen was vanaf begin 1997 in dienst bij MCC. De 47-jarige Deen kwam van TRW, de Amerikaanse leverancier van autoonderdelen. DaimlerChrysler heeft razendsnel op zijn vertrek gereageerd door tijdelijk Jürgen Hubbert te benoemen. Hij is al directielid bij het Duits-Amerikaanse autoconcern.

Het vertrek van Brorsen bedierf dinsdag een feestje dat net op de autoshow in Frankfurt in gang was gezet. DaimlerChrysler kondigde met trots aan dat het in 2004 met 64 nieuwe auto- en vrachtwagenmodellen op de markt komt. Dit ambitieuze programma kost de komende drie jaar 46 miljard euro (101,4 miljard gulden).

Meer over