CPB: 'IJmuiden heeft nieuwe sluis voorlopig niet nodig'

Er is voorlopig geen behoefte aan een nieuwe grote sluis bij IJmuiden. De haven van Amsterdam kan nog lang toe met de bestaande Noordersluis....

De Amsterdamse regio overlegt vandaag met minister Peijs van Verkeer over een nieuwe zeesluis. Peijs heeft het CPB gevraagd de kosten-baten-analyse over de zeesluis uit Amsterdam te controleren. Ze wil koste wat kost voorkomen dat het rijk opnieuw geld besteedt aan een nutteloos groot project. Met een nieuwe zeesluis is 350 tot 700 miljoen euro gemoeid. Amsterdam pleit al decennia voor de aanleg van een tweede grote zeesluis.

Volgens het CPB kan de 75 j aar oude grote Noordersluis beter worden benut dan nu gebeurt. Zo kunnen er bijvoorbeeld voorrangsregels tussen schepen worden afgesproken. Ook kan de vijftig meter brede sluis worden ontlast door meer vrachten kolen voor de sluis over te laden in binnenvaartschepen. Die kunnen vervolgens ook door de twee kleinere sluizen bij IJmuiden de Amsterdamse haven bereiken.

Het CPB heeft berekend dat op zijn vroegst in 2013 behoefte bestaat aan een extra sluis. Dat kan echter ook later zijn, afhankelijk van de aanvoer van goederen naar de Amsterdamse haven. Niettemin is de Amsterdamse wethouder Van der Horst tevreden met de nieuwste berekeningen. 'Het gaat niet meer om de vraag of de sluis er komt, maar om de vraag wanneer.'

Het planbureau heeft zich in twee eerdere studies negatief uitgelaten over de zeesluis bij IJmuiden. Vooral de beloofde 'uitstralingseffecten' voor de hele regio worden door de rekenmeesters in twijfel getrokken. Een aantal onderzoeksbureaus beloofde dat dit soort effecten de rechtstreekse voordelen van een extra sluis voor de scheepvaart met een factor zes zouden overstijgen.

Het planbureau stelt dat de aanvoer van veevoer, olie en kolen op lange termijn nauwelijks verder zal stijgen.

Meer over