Nieuws

Corona vaagt grootste deel omzet Easyjet weg, zomervoorspelling minder zonnig dan gehoopt

Ook de budgetmaatschappijen in de luchtvaart lopen nog steeds zware klappen op door de coronacrisis. Easyjet meldde donderdag een groot verlies over zijn eerste halfjaar, twee dagen nadat Ryanair zijn jaarresultaten bekendmaakte die ook stevig rood kleurden.

null Beeld AFP
Beeld AFP

Easyjet zag zijn omzet tot eentiende krimpen, van ruim 2,3 miljard pond sterling naar 240 miljoen .Het verlies steeg daarbij van 193 miljoen naar 701 miljoen (812 miljoen euro). Dat is bijna evenveel als zijn Ierse tegenstrever over een heel jaar aan verliezen noteerde.

De komende zomerperiode, voor de luchtvaart normaal gesproken de drukste tijd van het jaar, gaat verlichting brengen. Maar die is minder groot dan waarop Easyjet eerder hoopte. De luchtvaartmaatschappij gaat 15 procent van zijn capaciteit (aantal stoelen) inzetten. Eerder rekende het bedrijf er nog op dat het 20 procent nodig zou hebben.

In een toelichting zei topman Johan Lundgren dat Easyjet ‘erop is ingesteld om het vluchtschema voor de zomer aanzienlijk op te voeren’ mocht de vraag naar tickets hoger uitvallen.

Stoelen leveren pas geld op als er betalende billen op zitten. De bezettingsgraad van Easyjet was in het afgelopen halfjaar – dat liep van oktober tot 31 maart – net geen 64 procent, tegen ruim 90 procent een jaar eerder. Van de 38,6 miljoen klanten die een jaar geleden aan boord stapten, bleven er 4,1 miljoen over.

Het bedrijf doet er alles aan om het bloeden te stelpen, maar het jaagt er elke week gemiddeld nog 39 miljoen pond doorheen. Dat was wel iets beter dan waarop Easyjet aan het einde van het eerste kwartaal op rekende: 40 miljoen.

Elke stoel kost 100 pond

Van de 5,5 miljard pond die de luchtvaartmaatschappij aan het begin van de pandemie aan leningen en kredietgaranties wist los te peuteren, resteert nog 2,9 miljard. Het bedrijf voert een bezuinigingsplan uit dat de uitgaven met 500 miljoen moet terugdringen.

Er wordt weliswaar stukken minder uitgegeven aan brandstof en luchthavengelden, maar stilstaande toestellen en duimen draaiend personeel leiden ertoe dat de kosten van een vliegtuigstoel zijn opgelopen van iets meer dan 47 pond naar bijna 134 pond. De kosten voor kerosine worden daarbij niet eens meegerekend. Met 36 pond omzet op elke stoel legt Easyjet inmiddels net geen 100 pond toe op elk ticket dat het verkoopt.

De door de luchtvaart zo gevreesde Brexit leverde Easyjet in elk geval een voordeeltje op: vanwege de sterke pond sterling boekte het bedrijf 24 miljoen winst op wisselkoersen.

Net als branchegenoten die de laatste weken cijfers publiceerden, waagt Easyjet zich niet aan prognoses voor de rest van het jaar. ‘In dit stadium, gezien het aanhoudende niveau van onzekerheid op korte termijn, zou het niet gepast zijn om verdere financiële richtlijnen te verstrekken voor het boekjaar 2021.’ Precies die boodschap had ook Ryanair voor de buitenwacht.

Meer over