Nieuws

Concurrentie dient klacht in tegen DeGiro om term ‘commissievrij’ beleggen

De populaire onlinebroker DeGiro blijft maar vuur trekken met de claim dat het ‘commissievrij beleggen’ in Nederland mogelijk maakt. Concurrent Lynx vindt het ‘niet kies’ dat DeGiro intussen tarieven zo aanpast dat veel beleggers juist duurder af zijn. Lynx heeft daarom een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Onlinebroker Bux overweegt hetzelfde te doen.

Tjerk Gualthérie van Weezel
Reclame voor het beklaagde DeGiro in een bushokje. Beeld ANP
Reclame voor het beklaagde DeGiro in een bushokje.Beeld ANP

‘Op zich hebben wij er natuurlijk geen probleem mee dat DeGiro de kosten aanpast’, zegt de woordvoerder van Lynx, een broker die zo’n 60 duizend klanten bedient. ‘Maar wij zijn wel voor transparantie. Daar ontbreekt het nu aan.’ Lynx verzocht DeGiro eerst om te stoppen met het gebruik van de term ‘commissievrij’, maar kreeg daarop geen reactie. ‘Toen we maandag zagen dat ze de term bleven gebruiken, hebben we dus die klacht ingediend.’ Bij concurrent Bux, die naar eigen zeggen zo’n 600 duizend klanten heeft, wordt het nut van zo’n klacht nog onderzocht. ‘We verwachten daarover de komende weken een knoop door te hakken’, aldus een woordvoerder. DeGiro was donderdag niet bereikbaar voor commentaar.

Nadat DeGiro begin deze maand de aanpassing van de tarieven had aangekondigd onder het kopje commissievrij, kreeg de prijsvechter direct scherpe kritiek van de Vereniging van Effectenbezitters en de financiële vergelijkingssite Finner. Die rekenden keurig voor dat de ‘transactiekosten’ weliswaar worden opgeheven maar dat daar wel een post ‘kosten voor derden’ voor in de plaats komt die nagenoeg even groot is. Intussen verhoogt DeGiro de zogenaamde ‘valutakosten’ voor beleggers die in de VS met dollars aandelen kopen van 0,1 naar 0,25 procent van de transactie.

‘Het was een heel dubbelzinnig persbericht’, zegt Joost Schmets van de VEB. ‘Want het gaat om de lage kosten voor de consument, maar aan het einde ook over de extra inkomsten die DeGiro door deze aanpassing zou gaan verdienen. Rara wie dat uiteindelijk betaalt.’ Finner noemde het persbericht zelfs expliciet ‘misleidend’. Al benadrukken zowel VEB als Finner dat DeGiro nog altijd een zeer goedkope service voor beleggers biedt.

Bij de Lynx ergeren ze zich vooral aan de verhoogde valutakosten. ‘Dat zie je bij meer aanbieders en het maakt de markt heel ondoorzichtig. Klanten krijgen voor hun gevoel ‘gratis’ toegang tot de Amerikaanse markt, maar bij een transactie van 10 duizend euro moeten zij wel 25 euro valutakosten betalen. En zijn ze uiteindelijk aanzienlijk duurder uit.’

Meer over