Computer schrikt van twee tickets naar Cuba

De mond van Victor van Oeyen uit Cochabamba, Bolivia viel open. Hij had de klantenservice van ING aan de lijn, want zijn ING-creditcard bleek geblokkeerd en Van Oeyen snapte niet waarom....

‘Is het omdat ik er twee tickets naar Cuba mee heb betaald?’, vraagt hij. ‘Inderdaad ’, antwoordt ING-klantenservice volgens Van Oeyen, ‘daar zijn internationaal afspraken over gemaakt met de VS.’

Binnen 2 minuten na dit gesprek deed de credit card het weer en had Van Oeyen zijn conclusie klaar: ‘Als je een ticket bestelt van of naar een van de landen van de As van het Kwaad, wordt dat niet alleen geregistreerd, maar ook je rekening geblokkeerd.’

Aardige complottheorie, maar hij klopt niet. De blokkade heeft helemaal niets met Cuba te maken. Op grond van de besteding, laat staan bestemming, wordt nimmer een creditcard geblokkeerd, zegt een ING-woordvoerder.

Wat er wel is gebeurd? De online aanschaf van de tickets á 1.013,16 euro, in combinatie met de woonplaats vond de computer afwijkend betaalgedrag. Dat kan erop duiden dat de credit card is gestolen. ING nam tevergeefs contact op met Van Oeyen in Bolivia en blokkeerde uit voorzorg zijn card. Toen hij uiteindelijk ING belde, werd die blokkade weer opgeheven.

Meer over