Club Med maakt voor het eerst in vijf jaar weer winst

De Franse reisorganisatie Club Méditerranée maakt voor het eerst in vijf jaar weer winst. De ommekeer valt samen met een nieuwe strategie waarbij Club Med kiest voor meer luxe....

‘Het concept is wereldwijd gekopieerd en banaal gemaakt’, zei bestuursvoorzitter Henri Giscard d’Estaing, zoon van de voormalige Franse president Valery Giscard d’Estaing, afgelopen weekeinde bij de opening van een nieuw clubdorp in de Franse Alpen. Met ruime suites, een spa gerund door een cosmeticamerk uit Parijs en zelfs een aparte loungeruimte voor tieners. Kosten: 48 miljoen euro.

Dit complex is verkocht en weer geleasd, net als andere clubdorpen in Frankrijk en Marokko. Daarnaast wist Club Med de kosten te drukken dankzij een fusie met de Franse hotelketen Accor eind 2004.

Maakte Club Med in dat jaar nog 44 miljoen euro verlies; dit jaar is er een winst behaald van 4 miljoen euro (het boekjaar loopt tot en met oktober).

De omzet, zo werd dinsdag bekendgemaakt, bleef min of meer gelijk: 1,59 miljard euro. Het omzetverlies door de tsunami en orkanen schat de reisorganisatie op 49 miljoen euro. Club Med exploiteert 135 vakantiedorpen over de hele wereld en een cruiseschip.

Als reactie op de verliezen stootte de organisatie de afgelopen vijf jaar vijftig clubdorpen plus een schip af, en stak het bedrijf vervolgens 1 miljard euro in de renovatie van twintig dorpen en het bouwen van nog eens twintig nieuwe.

Daar geen rieten hutjes meer, maar strak ontworpen kamers met lcd-scherm en een all inclusive-minibar. En een hogere prijs. Ook de befaamde regels zijn versoepeld: niemand hoeft meer mee te doen met spelletjes en eten kan nu ook aan een tafeltje voor twee (dat was voorheen acht voor het juiste groepsgevoel).

Het aantal sportfaciliteiten en -leraren, traditioneel een sterk punt van Club Med, blijft onveranderd.

Meer over