Chinese luchtvaart groeit veel te hard

China’s luchtvaart groeit zo snel dat de luchthaven van Peking het even niet kan bijbenen. De luchtvaartautoriteiten hebben daarom besloten het aantal vluchten te verminderen....

Hans Moleman

De eerste helft van dit jaar steeg het aantal passagiers met bijna 20 procent. Vooral in Peking leidt dit tot steeds meer vertragingen. De Chinese hoofdstad werkt hard aan een uitbreiding die de capaciteit moet vergroten van 35 tot 60 miljoen passagiers per jaar.

De nieuwbouw van bijna 2,5 miljard euro moet vóór de Olympische Spelen van augustus 2008 klaar zijn. Tot die tijd moet de luchthaven meer passagiers verstouwen dan waarvoor ze is gebouwd: vorig jaar al bijna 49 miljoen. Buitenlandse maatschappijen lijken niet te worden getroffen door de vluchtbeperkingen.

Volgens de CAAC, de Chinese rijksluchtvaartdienst, moet het aantal vluchten van en naar Peking tot maart 2008 worden verminderd van ruim 1.050 tot 1.000 per dag, ofwel 55 per uur. ‘Door de snelle ontwikkeling van de sector zijn er problemen gerezen met de beschikbaarheid van technisch personeel en voldoende ruimte in de lucht. Ook kan de veiligheid op het vliegveld niet worden gegarandeerd. Deze problemen worden nu snel aangepakt, aldus de CAAC.

Ook elders in het land worden vluchten geschrapt. China’s grootste drie luchtvaartbedrijven, Air China, China Eastern en China Southern, is opgedragen in totaal 336 vluchten per dag te minderen. De stop geldt niet voor vrachtvervoerders, mits die op minder drukke regio’s of in de nachtelijke uren vliegen.

De Chinese luchtvaart groeit op de vleugels van de sterke economische groei al jaren met forse sprongen. De sector is nog bijna geheel in handen van de staat, die bij Boeing en Airbus honderden nieuwe toestellen heeft besteld. Het land telt tientallen maatschappijen; elk van de ruim dertig provincies heeft een eigen luchtvaartbedrijf. Er zijn zelfs steden, zoals Shanghai, die een eigen vliegbedrijf hebben.

De laatste paar jaar zijn er ook enkele particuliere bedrijven toegelaten, zoals Spring Airlines in Shanghai. Hoewel deze zich afficheren als budgetmaatschappijen verschillen de ticketprijzen niet veel van de rest. Vliegen in China is betrekkelijk goedkoop op reguliere vluchten, als er maar ruim tevoren wordt geboekt.

Privévliegtuigen voor het groeiende aantal Chinese multimiljonairs worden op last van de militaire autoriteiten vrijwel niet toegestaan, maar sinds kort bestaat Juneyao Airlines, een firma die zich met vier Airbussen op zakenreizigers richt.

Meer over