Cateraars Service One en BRN mikken met fusie op bedrijvenmarkt

De cateringbedrijven BRN Groep en Service One gaan fuseren. De combinatie wordt met een marktaandeel van ongeveer 23 procent Nederlands grootste cateraar na Van Hecke en Eurest....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Volgens P. Visscher, directielid van Service One, geeft de fusie de twee bedrijven een betere positie op de bedrijvenmarkt, die nu nog wordt gedomineerd door de twee grote concurrenten. De combinatie runt de kantines in achthonderd bedrijven. Door de grotere spreiding kan gemakkelijker met personeel worden geschoven.

BRN en Service One passen goed bij elkaar, stelt Visscher. De twee ondernemingen zijn niet alleen vrijwel even groot, ook qua cultuur komen ze overeen. BRN werd honderd jaar geleden in de Rotterdamse haven opgericht om de arbeiders te voorzien van koffie en soep; Service One is negentig jaar geleden om dezelfde reden door spoorwegpersoneel in het leven geroepen. De aandelen van BRN en Service One zijn in handen van twee stichtingen, die na de fusie de aandelen van het nieuwe bedrijf in handen krijgen.

BRN en Service One haalden vorig jaar beide een omzet van 155 miljoen gulden. BRN verdiende voor belasting 3 miljoen gulden en Service One 6 miljoen. Het jaar ervoor was de winst iets hoger, bij een lagere omzet. Volgens Visscher staan de marges onder druk omdat de markt verzadigd raakt.

In totaal wordt in instellings- en bedrijfskantines en tijdens speciale manifestaties jaarlijks voor ongeveer 1,8 miljard gulden weggegeten. De professionele cateraars bedienen ongeveer 60 procent van de markt.

BRN en Service One voorzien vooral een groei op de scholenmarkt. Door de voortschrijdende clustering worden hogescholen en middelbare beroepsopleidingen groot genoeg voor professionele cateraars. Volgens Visscher zijn scholen met 1500 leerlingen 'caterbaar'. Binnenkort gaat de nieuwe groep ook een middelbare school in Nieuwegein 'cateren'. Het is volgens Visscher voor het eerst dat een middelbare school de hulp inroept van een cateringbedrijf.

Service One kreeg twee jaar geleden een voet tussen de deur bij de spoorwegen. Op de lijn Arnhem-Amsterdam werden de karretjes van Wagonlit, 'de rijdende gastvrijheid', vervangen door soortgelijke karretjes van de buitenstaander. Vorig jaar volgden de Alpen Express en de Autoslaaptrein, en binnenkort mag Service One nog drie binnenlandse Intercity-lijnen bedienen. BRN heeft sinds kort, samen met een andere partner, restaurants op stations in Eindhoven en Breda onder de naam Centre Court.

Bij de twee bedrijven werken pakweg drieduizend mensen. De fusie zal voor het personeel geen gevolgen hebben. De naar schatting achttien mensen die overbodig worden door samenvoeging van de hoofdkantoren in Utrecht en Cappelle aan de IJssel krijgen binnen de organisatie een nieuwe baan aangeboden.

Meer over