Carlton en United News fuseren tot mediagigant

De Britse mediaconcerns Carlton Communications en United News & Media gaan fuseren. Daardoor ontstaat het grootste mediaconglomeraat van het land, met een gecombineerde beurswaarde van 27 miljard gulden....

Met de fusie slaan twee tot voor kort onwaarschijnlijke partners de handen ineen. Carltons topman Michael Green, die het bedrijf uit het niets opbouwde, is een rasechte Conservatief en grote vriend van Margaret Thatcher. Clive Hollick, de baas van UNM, is namens Labour lid van het Hogerhuis en rekent Tony Blair tot zijn beste makkers.

Maar Green èn Lord Hollick hebben ook overeenkomsten. Hoewel ze allebei aan de top staan van grote mediaconcerns, schuwen ze de publiciteit zoveel mogelijk. Ook zijn het alletwee sterke persoonlijkheden, die hun bedrijven zeer hands on besturen. Bovendien zagen beiden in dat het voor de toekomst van zowel Carlton als die van UNM noodzakelijk was een fusiepartner te vinden.

De fusie drukt de derde hoofdrolspeler in de Britse tv-wereld, Granada, in het defensief. Maar City-analisten zeiden vrijdag dat het vermoedelijk niet lang zal duren, 'hooguit een jaar of drie', voor Granada zich bij de twee zal aansluiten. 'Dat is strategisch gezien de meest logische gang van zaken.' Daarvoor zou wel verdere liberalisering van de concurrentiewetgeving nodig zijn.

Carlton Communications is de grootste commerciële televisiezender van het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft drie ITV-franchises - regionale zenders - in bezit, waaronder de grootste, Carlton Television, die groot-Londen bedient. Daarnaast heeft het in Nottingham uitgebreide productiefaciliteiten, bezit het twintig procent van de aandelen in televisie-nieuwsproducent ITN en heeft het vijftig procent van de aandelen in ONdigital, de zender die moet gaan concurreren met de betaaltelevisie van Murdochs BSkyB.

United News & Media heeft ook drie ITV-zenders, bezit 29 procent van de nationale zender Channel 5 en twintig procent in ITN en geeft daarnaast kranten uit: de Sunday Express, de Daily Express en de Daily Star.

Daarnaast zijn de twee bedrijven actief op zeer uiteenlopende terreinen; Carlton onder meer, middels Technicolour, op het gebied van het dupliceren van videobanden. UNM's dochter United Information Group hoort bij de vijf grootste marktonderzoekers ter wereld.

Probleem bij de fusie is, dat volgens de Britse mediaregulering geen enkel bedrijf meer dan 25 procent van de totale advertentie-inkomsten van de ITV-zenders mag hebben. Met hun zes franchises komen CC en UNM op 36 procent. Inmiddels is een lobby op gang gebracht bij de regering, om daar een mouw aan te passen.

De twee fusiepartners vinden dat de beperkende maatregelen het hen onmogelijk zouden maken om uit te groeien tot een mondiale speler, en het onder het ministerie van Handel en Industrie vallende Office for Fair Trading, dat de beperkingen toch al herziet, zal zich vermoedelijk wel in die visie kunnen vinden. Eén topadviseur van het ministerie zal zich daar in elk geval hard voor maken, Lord Hollick.

Volgens Hollick zullen de twee partners zich vooral richten op (betaal)televisie, de productie van tv-programma's en nieuwe media. 'Het nieuwe bedrijf heeft het management, de kennis en de financiële vuurkracht om een succes te worden in de wereldwijde mediamarkt. Wij zijn van plan agressief te investeren in onze on-line bedrijven.'

Niet tot de kernactiviteiten behorende onderdelen, waaronder Technicolour en UNM's reclamepoot, worden afgestoten. Dat moet 8,5 miljard gulden opleveren. De zeer slecht draaiende kranten van UNM blijven, ondanks druk van aandeelhouders om ze te verkopen, vermoedelijk wel binnen het nieuwe concern.

Meer over