C1000 voelt zich verlost van grote broer Albert

‘Járenlang hebben we hiernaar uitgekeken’, jubelt Schuitema-topman Bert Roetert. Hij is opgetogen, want eindelijk kan Schuitema, het moederbedrijf achter supermarktketen C1000, ‘de vleugels uitslaan’....

Na twintig jaar gaan Albert Heijn en C1000 uit elkaar. Ahold verkoopt zijn meerderheidsbelang van 73 procent in Schuitema, waarschijnlijk aan het Luxemburgse opkoopfonds CVC Capital Partners. In ruil daarvoor krijgt Ahold minstens vijftig C1000-winkels en een nog onbekend geldbedrag. Die winkels worden omgebouwd tot Albert Heijn-supers.

Wie wint er door de deal? ‘Wij!’, roept zowel Schuitema als Ahold. Vlak nadat het nieuws over de aanstaande deal vorige week bekend was geworden, liet een Schuitema-woordvoerder al weten dat het verlies van minstens vijftig C1000-winkels heus niet zo zwaar weegt. De overname door CVC is bovenal ‘een enórme kans.’ Ook Ahold was opgetogen: ‘Dit past perfect in onze groeistrategie.’

Schuitema kan nu groeien, zegt topman Roetert. De Nederlandse Mededingingsautoriteit zag Schuitema en Ahold als één blok, met bijna 45 procent marktaandeel. Dat blok mocht van de Nma niet groter worden. Als de deal rond is, is die situatie ten einde.

Roetert: ‘Er is een aantal scenario’s mogelijk. We kunnen zelf groeien, door in onze huidige winkels te investeren of naar nieuwe locaties te zoeken. Maar we kunnen ook kijken naar overnamemogelijkheden of naar fusiepartners.’ De geruchtenmachine draait al volop: Schuitema zou lonken naar Super de Boer en Plus. Maar de topman wil niets zeggen over specifieke overname- of fusiekandidaten.

Deskundigen vragen zich af of Schuitema wel kán groeien. ‘Eerst zullen de huidige C1000-winkels beter moeten presteren’, zegt supermarktkenner Erik Hemmes van Trade Marketing Services. Analist Ton van Ooijen van Kepler Equities noemt een reorganisatie bij Schuitema noodzakelijk.

C1000 kwakkelt al jaren. De problemen begonnen in 2003, zegt Van Ooijen, toen de prijzenoorlog tussen de supermarkten in volle hevigheid losbarstte. ‘C1000 was van oudsher een soort uitgeklede Albert Heijn. Een uitgebreid assortiment, maar met lagere prijzen. Die positie verdween, omdat Albert Heijn de prijzen fors heeft verlaagd. Er bleef minder reden over om naar C1000 te gaan.’

Volgens Hemmes kun je niet zeggen dat de C1000-winkels ondermaats presteren. ‘Per meter stelling in de supermarkt haalt C1000 de hoogste omzet van alle Nederlandse formules: 525 euro per meter per week. Dat is zo’n 5 procent meer dan Albert Heijn.’

De kwestie met C1000 is, volgens Hemmes, dat de concurrenten harder groeien. De winst van Schuitema daalde over het afgelopen jaar met bijna 30 procent. De omzet steeg wel, maar minder hard dan bij de concurrenten.

De aanstaande deal zal de situatie voor Schuitema op korte termijn niet verbeteren. C1000 heeft nu bijna 450 winkels, Albert Heijn ongeveer 750. Doordat C1000 straks minstens 50 winkels aan Ahold verliest, zal het marktaandeel van de super volgens analisten met 3 procent zakken, naar ongeveer 11,5 procent. Die drie procent krijgt marktleider Albert Heijn erbij, waardoor die keten boven de 30 procent marktaandeel zal uitkomen.

Het wordt spannend voor Schuitema. C1000 heeft straks meer mogelijkheden om te groeien. Maar Albert Heijn wordt wellicht een nog grotere concurrent.

Roetert lijkt zich voorlopig geen zorgen te maken. ‘Er zijn gebakjes op tafel gekomen.’ En ook de 350 winkelhouders zijn verheugd, aldus de topman. ‘Voor hen is het belangrijk om weer vrij te zijn. Indirect werken ze straks niet meer voor grootaandeelhouder Ahold. En dat is een heel ander gevoel.’

Meer over