C H I P K N I P ?

Nederlanders zien niets in de chipkaart als alternatief betaalmiddel. Betalen in winkels, de reden voor de introductie van de kaarten, doet bijna niemand....

G. Boudewijn van de Nederlandse Vereniging van Banken: 'De chipkaart is niet door ons geïntroduceerd, maar door de gezamenlijke banken en Interpay. U wordt zo dadelijk teruggebeld door iemand van Interpay.'

Joke Vrolijk, manager-pr van Wehkamp: 'Directeur T. Schellekens heeft dinsdag inderdaad gezegd dat de chipkaart de grootste marketingflop van de laatste jaren is. Hij heeft er ook een verklaring voor gegeven, namelijk dat men de toegevoegde waarde van de chipknip niet ziet. De consument heeft al zoveel kaarten in zijn portemonnee. Men zou meer met de chipknip moeten kunnen doen, zoals parkeergeld betalen, in de bieb boeken halen, versnaperingen kopen, een blikje fris uit een automaat halen en als telefoonkaart gebruiken. Er zouden medische gegevens in moeten kunnen worden opgeslagen, zodat je met de chipkaart als zorgkaart zo naar het ziekenhuis kunt. Er moet dus meer gebeuren wil de chipkaart een succes worden.'

A. Romkes uit Maarssen, in het bezit van een chipknip: 'Zo'n twee jaar geleden heb ik mijn betaalpas van de Postbank laten uitrusten met een chipknip. In een telefooncel heb ik er honderd gulden op laten zetten. Maar ik heb dat ding eigenlijk nooit gebruikt, behalve een enkele keer voor luttele bedragen in de bedrijfskantine. Ik vind hem onnodig, want ik heb toch altijd wel wat geld bij me.'

Elly, kantinemedewerkster: 'Er komen hier dagelijks ongeveer 250 mensen langs de kassa, de avonduren inbegrepen. Van het chipapparaat wordt weinig, heel weinig gebruik gemaakt. Ja, ik heb zelf ook een chipkaart, maar ik gebruik hem ook nooit.'

Jannemieke Zandee van Interpay-Nederland: 'Nee, het is geen flop. We zijn nog volop bezig de chipkaart uit te zetten op plaatsen waar kleine, contante betalingen plaatsvinden. Te denken valt aan telefooncellen, parkeerplaatsen, aan automaten, in de catering, als bij popconcerten, waar je dan met de chipknip kunt betalen als je een broodje wilt eten. Pas dan zal de consument de toegevoegde waarde van de chipkaart gaan inzien en wordt de kaart een succes.'

De Volkskrant van 30 maart 1999: 'De elektronische portemonnees chipper en chipknip worden binnen een jaar uitwisselbaar. De consument kan straks met zijn chipper of chipknip bij alle betaalautomaten terecht.'

Eric Muller, woordvoerder Albert Heijn: 'Op beperkte schaal kunnen onze klanten nu betalen met chipper en chipknip. Probleem was het verschil tussen die twee. Sinds enige tijd kunnen betalingen met die twee kaarten door één apparaat bij de kassa worden verwerkt. We gaan deze apparaten volgend jaar dan ook verder verspreiden.'

Dr. Shoe Peter, schoenmaker: 'Mijn klanten kunnen niet chippen, omdat ze ook niet kunnen pinnen. We zijn er wel mee bezig het chippen en pinnen mogelijk te maken, maar dat zal nog wel een tijdje duren.'

Uit een persbericht van het Nationaal Chipcard Platform (NCP) op maandag: 'Er komt een nationale identiteitskaart, geschikt voor identificatie op afstand. Hierover is overeenstemming bereikt tussen de Werkgroep Burger Service Kaart (BSK) van de gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners en het ministerie van Binnenlandse Zaken. De kaart moet de dienstverlening van rijk en gemeenten dichter bij de burgers brengen.

De BSK moet de burger op basis van een betrouwbare identiteitsvaststelling toegang bieden tot gemeentelijke diensten, zoals toegang tot gemeentelijke bestanden, kiesrecht, parkeervergunningen en als kortingspas voor bepaalde doelgroepen.

Het ministerie en de gemeenten hebben van de ontwikkelingen rond chipknip en chipper kunnen leren dat samenwerking onontbeerlijk is om de consument voor je te winnen.'

Uit een persbericht van het NCP op woensdag: 'De Parkinson Zorgpas is winnaar van de Gouden Chipkaart 1999. De Parkinson Zorgpas is door het NCP onder meer gekozen vanwege het innovatieve karakter, de hoge maatschappelijke relevantie en de samenwerking tussen partijen als zorgverzekeraar en Parkinson-patiënten.'

Remco Campert, in de CAMU van 18 december 1996: 'Nog net voor Kerstmis jaagt mijn vriendelijke buurtbak me de stuipen op het lijf. Ze deelt me mee dat ik ''als een van de eersten in Nederland'' gebruik kan gaan maken van de chipknip. O jee. Meteen de hele dag in de war. Ik moet weer iets waar ik niet om gevraagd heb.'

Meer over