Brutale kopers krijgen nog meer korting

De prijzenslag in de supermarkten is de enige niet: ook in andere branches wordt fel gestreden om de omzet op peil te houden....

En de omzet stáát onder druk. Niet alleen in de supermarkten, maar eigenlijk overal. 'Het wordt alleen maar prettiger voor de consument, in alle opzichten', zegt deskundige Ton Bos. 'Deze ontwikkeling zet meer zoden aan de dijk dan het sociaal akkoord.'

Speelgoedwinkels:

'Binnen nu en tien dagen begint een prijzenoorlog in speelgoed, dat is elk jaar zo', zegt Looykens. Het initiatief komt bijna nooit uit de speelgoedbranche zelf, maar van ketens als Kruidvat en Zeeman. Om klanten naar hun winkels te lokken, kopen ze een paar partijen speelgoed waar ze mee stunten. Speelgoedwinkels als Intertoys en Bart Smit hebben geen andere keuze dan mee te gaan, want in de laatste maanden van het jaar moeten ze het grootste deel van hun omzet halen.

Kledingzaken:

Een prijzenoorlog is hier weinig zinvol. Elke keten heeft zijn eigen merken en die laten zich moeilijk vergelijken. Alleen dure merkartikelen lenen zich voor stunts, maar daar steekt de fabrikant, die vaak eigen winkels heeft, een stokje voor. Toch worden ook hier de prijzen naar beneden aangepast. Onder druk van Zara en Hennes en Mauritz, heeft C en A bijvoorbeeld zijn prijzen verlaagd.

Elektronica:

Wat Aldi en Lidl zijn voor de supermarktbranche is Mediamarkt voor televisieverkopend Nederland. De Duitse keten heeft een ongekend ruim aanbod, een goede service en ook nog eens lage prijzen. Anderen moeten volgen. De meeste elektronicaketens willen hun territorium uitbreiden. 'De omzet uit de verkoop van televisies en stereo's staat onder druk. Daarvoor zoeken ze compensatie', zegt Looykens. 'Eerst stortten ze zich op de pc, nu op de digitale camera's. ' De prijs is daarbij een belangrijk instrument. Net als in de supermarktbranche zijn de producten goed te vergelijken. Een televisie van Philips is een televisie van Philips. Sommige ketens proberen de vergelijkbaarheid wel te frustreren. Ze vragen bij de fabrikant een eigen artikelnummer aan, waardoor dezelfde producten onder verschillende namen te koop staan.

Keukenverkopers:

De kortingen zijn hier minder zichtbaar dan in de supermarkten. Vaak merkt de consument het pas als hij gaat onderhandelen. 'De brutale klant maakt goede tijden door', zegt Looykens. 'Er is veel meer onderhandelingsruimte.'

Drogisterijen:

Kruidvat neemt de leiding bij de prijsverlagingen, samen met kleinere ketens als Dirx en Schlecker. DA - qua prijsstelling vergelijkbaar met Albert Heijn - volgt. 'In bepaalde onderdelen van hun assortiment, hebben ze de prijzen aanzienlijk verscherpt', ziet Bos. 'De drogisterijen volgen hetzelfde patroon als de supermarkten.'

Doe-het-zelfketens:

'De prijsagressiviteit is tot nu toe vooral optisch', zegt Bos. Maar ook op deze markt heeft zich een Duitse prijsvechter aangediend: Hornbach. Maar die kan met zes winkels nog niet de toon zetten.

Meubelzaken:

De meubelbranche heeft de grootste problemen. De omzet is op dit moment bijna 20 procent lager dan vorig jaar. De vraag is of consumenten kunnen profiteren. 'De traditionele woninginrichters hebben geen ruimte om de prijzen te verlagen', zegt Bos.

Meer over