Broodpiraat wint slag van 't Stoepje

Marktbakkerij 't Stoepje heeft een kort geding tegen concurrent de Broodpiraat verloren. In november vorig jaar melde het vakblad Bakkerswereld het begin van de vete tussen de twee bakkers....

't Stoepje is de grootste marktbakker, met 170 franchisenemers op negenhonderd Nederlandse markten. Maar Leen Klootwijk van de Broodpiraat vindt 'één speler geen keuze' en wil voor november 2005 op honderd markten zijn brood te verkopen.

't Stoepje was niet blij met de concurrentie, met name omdat het logo van de Broodpiraat dezelfde felle kleur heeft als die van 't Stoepje. De marktleider vocht de gelijkenis aan als plagiaat, maar verloor onlangs deze slag van de piraat.

De piraat had al standpplaatsen veroverd in onder meer Amsterdam, Zwolle, Ermelo en Amersfoort. Vanuit zijn bakkerij in Rotterdam rijdt Klootwijk 's morgens vroeg brood naar een distributiecentrum, vanwaar franchisenemers het naar alle windstreken vervoeren.

't Stoepje eiste dat een overgestapte franchisenemer zijn verplichtingen zou nakomen op straffe van tienduizend euro boete en een dwangsom van duizend euro per dag. Die mag van de rechter zijn piratenmuts en ooglapje ophouden en blijft broodjes verkopen die Zilvervlootjes en Zeeroverbrood heten. Volgens directeur Theo Demmer van de Broodpiraat maakt de uitspraak de weg vrij voor andere franchisenemers die over willen stappen.

Meer over